Turistické cíle v okolí obce Topol

nebo vyberte

Topol

Pardubický kraj,  Chrudim  (CR)
Nalezeno celkem 213 záznamů, 13 / 18 stran, vyhledáno za 0.41 sec
 Nasavrky
549.0 m. n.m.
zámek - původní tvrz, zachovalý, v návštěvních hodinách, Pardubický kraj, Nasavrky
Nasavrky patřily ke hradu Strádov. Původní tvrz se poprvé připomíná v r. 1545 v držení Magdalény a Mikuláše Běškovce z Běškovic. Asi okolo roku 1600 za Václava Záruby z Hustířan byla tvrz upravena na zámek.
 Nemošice
tvrz, zaniklý, volně přístupno, Pardubický kraj, Pardubice-Nemošice
Archeologické nálezy předpokládají existenci tvrze v první pol. 14. stol., z r.1492 jediná zmínka o tvrzi, která záhy zpustla. Ještě v 19. stol. patrná čtyřhranná vyvýšenina v místě tvrze, pův. asi obehnána dvojím pásem valů a příkopů.
 Neulust
Theresienlust
zámek - lovecký, nepatrné zbytky zdí, volně přístupno, Pardubický kraj
Původně rokokový jednopatrový lovecký zámeček postavený r. 1790 za Filipa Kinského uprostřed nevelkého francouzského parku. Zbořen roku 1906 a na místě zbyly jen ojedinělé zbytky zdiva.
 Oheb
488.0 m. n.m.
hrad, zřícenina, volně přístupno, Pardubický kraj, Seč
Zřícenina hradu z přel. 14.–15. stol. R. 1405 majitelem Ješík z Popovce, poté Petr Zmrzlík ze Svojšína. Za husit. válek Hynek Krušina z Lichtemburka, poté Hertvík z Rušínova. Od r. 1455 Trčkové z Lípy, kteří ho výrazně přestavěli. R. 1499 opuštěn.
 Ostrov
270.0 m. n.m.
tvrz, terénní náznaky, nepřístupno, Pardubický kraj, Ostrov
Oválné tvrziště na poloostrově rybníčku na východním konci obce. Tvrz byla zmíněna v 15. století. Po této tvrzi se psal i sirotčí velitel Jan Talafús z Ostrova. Tvrz zchátrala po připojení k sousednímu panství v 16.století.
 Panský dvůr
ostatní - palác, dům, zachovalý, volně přístupno, Pardubický kraj, Předhradí
Barokní dům z 18.stol. vybudován na místě starší stavby, sloužící úředníkům panství Rychmburk. Dnes veden jako bytový dům, součást Městské památkové zóny, kult. památka.
 Pardubice
230.0 m. n.m.
Východočeské muzeum a galerie
zámek - původní hrad, zachovalý, v návštěvních hodinách, Pardubický kraj, Pardubice
Původně vodní tvrz, ve 14. st. přeměněna na hrad. Za Pernštejnů přestavěn na renesanční zámek. Čtyřkřídlá budova do jejíž severozápadního nároží byla pojata mohutná hradní věž. Dochované opevnění s dělovými rondely.
 Pardubice – městská památková rezervace
230.0 m. n.m.
ostatní, zachovalý, volně přístupno, Pardubický kraj, Pardubice
Městská památková rezervace vyhlášená roku 1964 chrání území středověkého hrazeného města, renesanční bastionové pevnosti se zámkem a nejbližšího okolí. Ochranná zóna, vyhlášená o 20 let později, zahrnuje širší centrum města s řadou pozoruhodných objektů 19. a 20. století.
 pivovar
310.0 m. n.m.
technická památka, zachovalý, nepřístupno, Pardubický kraj, Košumberk
Pivovar nechal postavit majitel panství a blízkého hradu Diviš Slavata, pivo se zde vařilo od r. 1556, naposledy v r. 1949. V době mezi světovými válkami se zde vařilo pivo již jen v létě. Od r. 1999 noví majitelé pivovaru, zahájena rekonstrukce. R. 2003 krajem přidělen grant na opravu místa.
 pivovar
276.0 m. n.m.
bývalý biskupský pivovar
ostatní - palác, dům, chátrající, nepřístupno, Pardubický kraj, Podlažice
Pozůstatek budov bývalého biskupského pivovaru - pivovar a sladovna. V jádru ze 16. století, mladší stavební úpravy datovány r. 1864. Pivovar upraven částečně na obytnou budovu (zachován mohutný sklep nejpozději ze 16. stol.), sladovna bez využití (s fragmenty kamenických článků z býv. kláštera).
 Pohránovský rybník
235.0 m. n.m.
Podvohradský, Podohradský, Jezero, Pohraňák
voda - rybník, zachovalý, volně přístupno, Pardubický kraj, Pohránov
Pohránovský rybník je pozůstatkem původní pernštejnské rybniční soustavy, který byl poprvé zmíněn k roku 1496, aby byl koncem 50. let 19. století zmenšen kvůli výstavbě železnice, v roce 1865 vysušen a k jeho obnově došlo až roku 1888.
 pomník železničního neštěstí
223.0 m. n.m.
pomník, památník, zachovalý, volně přístupno, Pardubický kraj, Stéblová
Pomník z r. 1960, v r. 2000 obnovený pietní deskou, připomíná největší železniční neštěstí v dějinách Československa. Dne 14.11.1960 kus od stanice Stéblová na trati Pardubice–Hradec Králové došlo k čelní srážce dvou osobních vlaků s následným požárem. Zahynulo 118 lidí.