technická památka, zachovalý, nepřístupno, Vysočina, Žďár nad Sázavou
Původní trať z konce 19. a začátku 20. stol. Po r. 1948 trať na mnoha místech přeložena. S úpravami souvisí i výstavba některých nových viaduktů. Kamenný železniční viadukt u Žďáru nad Sázavou vystavěn r. 1953. R. 2012 provedena rekonstrukce viaduktu.
most, zachovalý, volně přístupno, Vysočina, Sazomín
Jedenáctiobloukový železniční viadukt v provozu od roku 1953. Nejprve jednokolejová železniční trať, od roku 1958 dvoukolejná. Elektrifikována v roce 1966. Železniční viadukt se klene ve výšce 25 m nad řekou Oslavou. Spodní část oblouků zděná z kamenných kvádrů, horní část betonová.
pomník, památník, zachovalý, volně přístupno, Vysočina, Žižkovo Pole
Kamenná mohyla postavená podle návrhu architekta Antonína Wiehla. Stavitelem byl ing. Josef Šupich a slavnostně odhalena v září 1874. V roce 2003 provedeny rozsáhlé restaurátorské práce. Práce vedli restaurátoři Petr Máša a Jaroslav Máša.
hrad, terénní náznaky, volně přístupno, Vysočina, Svratka
Skalní útvar obehnaný náspem a dvojitým valem byl osídlen již v mladší době kamenné. Bylo zde hradiště, kde se vystřídalo mnoho rodinných čeledí. Ve 13.-14. stol. zde pravděpodobně stával dřevěný hrádek. Dnes zůstaly pouze terénní nerovnosti.
Hranolová zvonice u bezvěžového kostela sv. Petra a Pavla z roku 1804. Traduje se, že v ní byl zvon s nápisem v azbuce, pocházející od ruského vojska z doby napoleonských válek. Zakončena je věžičkou s otevřeným zvonovým patrem a dvojitou makovicí. Památkově chráněná je spolu s kostelem od r. 1958.