Úzkorozchodná dráha Walhallabahn ze které zbyla už jen lokomotiva

Ocitnete-li se někdy na břehu majestátního Dunaje v německém městě Regensburg, budete možná zaskočeni. Ne snad tím, že tu uvidíte památník, na kterém stojí parní lokomotiva, ale spíše tím, že široko daleko žádné koleje neuvidíte.

Lokomotiva 99 253 psala historii úzkorozchodné dráhy v Regensburgu
© Pavel Kolátor

Za dílem Ludvíka I

 

Jedná se totiž o připomínku úzkorozchodné dráhy, která zde měla svou výchozí stanici a odkud vyjížděla na koleje o rozchodu 1 000 mm také lokomotiva 99 253. Tedy přesněji řečeno od roku 1889 se začali vozit první cestující na úseku do necelých 9 km vzdálené stanice Donaustauf, ze které pak lidé pěšky putovali k objektu Walhalla – památníku významných osobností německého jazyka, o který se zasloužil bavorský král Ludvík I, jenž ho nechal na své náklady zbudovat na hřebeni pohoří nad Dunajem.

 

Od rozkvětu po úpadek úzkorozchodné dráhy

 

     Pvní roky existence dráhy slibovaly celému projektu slibnou budoucnost. Začala být provozována nákladní doprava, v roce 1903 byla trať prodloužena až do Wörth an der Donau, na křížení se státní tratí vzniklo velké překladiště a ve stanici Donaustauf vyrostly dílny. Později se však začaly vynořovat první mráčky. Lidé si začali stěžovat na kouř v ulicích a na křížení trati se silnicí došlo k několika kolizím, což vyústilo v paradoxní situaci, kdy před každým vlakem běžel muž s praporkem a signalizoval příjezd soupravy. Tlaky na nahrazení úzkorozchodky tramvají sílily. S rokem 1938 došlo k zestátnění tratě a ta přešla pod Reichsbahn. V poválečných letech se však kouzlo Walhallabahnu vytratilo. Společnost Deutschebahn sem sice v roce 1956 ještě dislokovala 2 dieselové lokomotivy, ale úpadku to nezabránilo. V roce 1959 došlo k uzavření úseku Reinhausen – Walhallastrasse překladiště a v roce 1960 byla ukončena osobní přeprava na celé 23,4 km dlouhé trati. Vůbec naposledy přijel nákladní vlak do stanice Wörth an der Donau 31.12.1968, kdy také skončila historie Walhallabahn. 

Lokomotiva 99 253 psala historii úzkorozchodné dráhy v Regensburgu
© Pavel Kolátor

Sdílet

Mohlo by vás zajímat