tvrz, terénní náznaky, volně přístupno, Jihomoravský kraj, Skryje
Reliéfní zbytky pravděpodobně středověkého hrádku neznámého stáří 9 km severozápadně od Tišnova a 3 km severně od železniční stanice Řikonín na vysoké ostrožně naproti hradu Rysovu. Ve 20. letech zde zbudována kaple sv. Cyrila a Metoděje.
Třímetrová betonová socha zubra od Michala Olšiaka byla odhalena 20. září 2015. Plastika je součástí většího zábavního areálu a slouží zejména jako atrakce pro děti.
Současná budova staré radnice vznikla v r. 1808 stavebním sjednocením původní renesanční radnice z 15. stol. se sousedním domem. Od r. 1960 slouží tato kulturní památka jako sídlo městského muzea. V r. 2008 byla dokončena rekonstrukce.
hrad, terénní náznaky, volně přístupno, Vysočina, Strážek
Archeologickým výzkumem nepotvrzený hradek založený dle některých pramenů údajně už v roce 1158 a na témže místě snad tvrz z roku 1373. Asi od roku 1613 stojí na tvrzišti několikrát přestavovaný kostel.
sakrální památky - židovské památky, zachovalý, příležitostně, Jihomoravský kraj, Lomnice
Pozdně barokní synagoga v Lomnici pochází z let 1780–85, kdy nahradila starší stavbu. Stojí na západní straně náměstí někdejšího ghetta, severně pod jádrem městečka.
Lesopark ležící východně od obce Dolní Rožínka založil koncem 18. století hrabě Jan Nepomuk Mitrovský. Nejzajímavějšími stavbami jsou klasicistní kaple s hrobkou hraběte a egyptský obelisk. Park byl obnoven v roce 1993 a prochází jím několik cest.
hrad, zřícenina, volně přístupno, Jihomoravský kraj, Hluboké Dvory
Gotický hrad byl založen na přelomu 13. a 14. století. Po Trmačově se psali příslušníci vladyckého rodu. První byl již roku 1305 Ondřej. Hrad zanikl pravděpodobně ve válkách první poloviny 15. století. Dodnes zbyly zbytky věže a základy malého hradu.
hrad, nepatrné zbytky zdí, volně přístupno, Jihomoravský kraj, Újezd u Tišnova
Zbytky hrádku dvou stavebních fází pánů z Újezda ze 13.–14. století. Hrádek byl intenzivně obýván, ale zřejmě nedokončen. Naposledy se připomíná pod názvem "Hrádek" roku 1593, ale to byl patrně již ve zříceninách.
Stavba tratě zahájena r. 1940, v průběhu války zastavena. Po skončení války stavba pokračovala. Velký viadukt má pilíře kamenné, kromě prostředních tří pilířů, které jsou z armovaného betonu. Viadukt je postaven do oblouku. Na viaduktu došlo r. 1970 k železničnímu neštěstí.