Hřbitov postaven v r.1709 podle Santiniho návrhu. O další kapli byl rozšířen v roce 1755. Socha anděla Posledního soudu je dílem V. Jäckla z r.1709). Půdorys hřbitova připomíná lidskou lebku.
sakrální památky - kostel, chrám, zachovalý, volně přístupno, Vysočina, Nové Město na Moravě
Novoměstský evangelický kostel je novorenesanční stavba v toskánském stylu z roku 1898 podle projektu architekta Hanse Glasera z Vídně. Nahradil bývalou modlitebnu z roku 1784, která stála v místech pomníku Jana Amose Komenského.
ostatní - palác, dům, zachovalý, nepřístupno, Vysočina, Nové Veselí
Budovu fary nechal v r. 1784 vystavěna na místě starší stavby děkan Josef Mareš. Přes pozdní dobu vzniku se jedná o ukázku formálně čistého pozdně barokního stavebního slohu. Památkově chráněná budova s mansardovou střechou a trojúhelníkovým štítem je doplněna třemi křídly hospodářských budov.
Hospodářský dům, vytvářející půdorysem tvar lyry (viděný pouze z ptačí perspektivy), je z r. 1722. Navzdory přestavbám si udržel původní barokní rozvržení. Autorem je Jan Blažej Santini.
Novogotická hrobka s kaplí, postavena v letech 1869 – 1871 podle projektu A. Prokopa. Ke kapli vede od hřbitova lipová alej, ve které stojí žulové kapličky křížové cesty.
Tvrz, postavená asi v pol. 14. stol. R. 1356 na ní sídlil vladyka Tobiáš z Kamenice. R. 1358 se odtud píší Dobeš a Jindřich, poté se majitelé často střídali. V pol. 16. stol. byla přestavěna v renesančním stylu. Před r. 1556 připojena Valdštejny k třebíčského panství. R. 2009 zrekonstruována.
Kamenný most pochází z přelomu 18. a 19. století. Most 18 metrů dlouhý a 3,5 metrů široký. Jednoobloukový, oblouk má rozpětí 10 metrů a vzepětí 3,3 metry. Horní okraj z kamenných kvádrů je v průměru 4,5 metru nad hladinou řeky. Je v technicky dobrém stavu.
Barokní kamenný most byl postaven r. 1761. Stavbu inicioval blízký klášter, k němuž most zajistil hlavní přístupovou cestu. Inspirací při stavbě byl Karlův most v Praze. Sochami 8 světců nechal most vyzdobit opat Bernard Hennet. R. 2008 byla provedena celková rekonstrukce mostu.
technická památka, zachovalý, volně přístupno, Vysočina, Sázava
Novostavba železniční tratě Brno–Havlíčkův Brod byla zprovozněna r. 1953. Nahradila místní dráhy z přelomu 19. a 20. stol. Železobetonový viadukt dlouhý 200 m s nejvyšší výškou na řekou 36 m má 10 pilířů. Na tělese staré železniční tratě vznikla jedna z nejkrásnějších inline tras na území republiky.
Stavba kaple proběhla v letech 1888 - 1891. Vysvěcena již r. 1890. Jednolodní stavba se třemi okenními osami. V průčelí představena věž s vysokou jehlancovou střechou. Fasády členěny naznačenými pilastry. Rekonstrukce roku 1989. Kaple je filiální k farnosti v Obyčtově.
Moderní kaple sv. Anny byla postavena v 90. letech 20. stol., základní kámen byl položen roku 1994 a slavnostně byla vysvěcena roku 1998. Roku 1999 byl do její věže zavěšen nový zvon.