
HMS Belfast (HMS-His/Her Majesty Ship, loď jeho/jejího Veličenstva) je lehký křižník třídy Town. Tato třída byla vyvinuta v roce 1933 v reakci na japonskou verzi lehkého křižníku třídy Mogami. Křižníky třídy Town měly výtlak kolem 9000 t, dosahovaly rychlosti 59 km/h, byly schopny odolat přímému zásahu z děla ráže 203 mm a nesly dvanáct děl ráže 152 mm. Součástí jejich výzbroje byla protivzdušná obrana. S těmito parametry byly ale lehčí než japonská třída Mogami. Křižník Belfast byl proto vylepšenou verzí s celkovým výtlakem 11550 t a délkou 187 m. Byl nejtěžším lehkým křižníkem britského námořnictva ve 2. světové válce. Jeho předpokládaná výrobní cena byla 2141514 liber, z toho 75000 liber připadlo na výzbroj a 66500 liber na dva hydroplány Supermarine Walrus. Ty startovaly z jeho paluby za pomoci katapultů a prováděly vzdušnou hlídku námořních obchodních tras. Křižník měl dva jeřáby k jejich vyzdvižení z vody. Pohon… číst dále
Lehký křižník Belfast byl zkompletován v loděnicích Harland & Wolff v Belfastu. Jeho výroba byla zahájena v prosinci 1936. Spuštění na vodu proběhlo v březnu 1938 a do služeb britského námořnictva vstoupil v létě 1939. Vzápětí byl na začátku 2. světové války nasazen do námořní blokády Německa v Severním moři. Základnu měl ve Scapa Flow na severu Skotska. Námořní taktika Británie byla tedy podobná jako během 1. světové války, úplná blokáda Německa v Severním moři (viz historie křižníku Caroline). Křižník v moři vyhledával německé lodě. Například 9. října 1939 zastavil německý parník Cap Norte, který plul z Brazílie do Německa. Parník se snažil prokličkovat britskou blokádou v přestrojení za švédskou loď SS Ancona. Na palubě byli mezi cestujícími také německé záložní jednotky. Za každou odchycenou německou loď dostávaly britské posádky finanční odměnu. V noci ze 13. na 14. října křižník přežil útok německé ponorky na základnu… číst dále