Křižník britských námořních sil z r. 1939. Působil v Severním moři. Účastník bitvy u Severního mysu v r. 1943. V r. 1944 podporoval vylodění v Normandii. Od r. 1945 v Tichém oceánu. V letech 1950-1952 se zúčastnil Korejské války. Od r. 1963 v záloze. Od r. 1971 jako muzejní loď v Londýně.
křižník Belfast
Křižník Belfast na Temži.
© Pavel Semple 11/2017
Muzejní křižník Belfast z 2. světové války je trvale zakotven na řece Temži v centru Londýna, hlavního města Británie. Kotví u jižního břehu řeky mezi mosty Tower Bridge a London Bridge, téměř naproti hradu Toweru. Poblíž stojí moderní zaoblená budova londýnské radnice (City Hall). Přibližně 400 m od křižníku stojí mrakodrap Střep (The Shard), nejvyšší mrakodrap v Británii a šestý nejvyšší v Evropě. Jeho většinovým majitelem je stát Katar. V sedmdesátém druhém patře je veřejná vyhlídka. U mrakodrapu je také nejbližší stanice metra London Bridge na trasách Northern a Jubelee. Křižník nese jméno města, ve kterém je k vidění lehký křižník Caroline (viz samostatné heslo) z 1. světové války. Při návštěvě obou měst je tedy možno porovnat britské lehké křižníky z obou světových válek.
Pavel Semple, 2.7. 2020
popis

HMS Belfast (HMS-His/Her Majesty Ship, loď jeho/jejího Veličenstva) je lehký křižník třídy Town. Tato třída byla vyvinuta v roce 1933 v reakci na japonskou verzi lehkého křižníku třídy Mogami. Křižníky třídy Town měly výtlak kolem 9000 t, dosahovaly rychlosti 59 km/h, byly schopny odolat přímému zásahu z děla ráže 203 mm a nesly dvanáct děl ráže 152 mm. Součástí jejich výzbroje byla protivzdušná obrana. S těmito parametry byly ale lehčí než japonská třída Mogami. Křižník Belfast byl proto vylepšenou verzí s celkovým výtlakem 11550 t a délkou 187 m. Byl nejtěžším lehkým křižníkem britského námořnictva ve 2. světové válce. Jeho předpokládaná výrobní cena byla 2141514 liber, z toho 75000 liber připadlo na výzbroj a 66500 liber na dva hydroplány Supermarine Walrus. Ty startovaly z jeho paluby za pomoci katapultů a prováděly vzdušnou hlídku námořních obchodních tras. Křižník měl dva jeřáby k jejich vyzdvižení z vody. Pohon…  číst dále

Pavel Semple, 2.7. 2020
(online Wikipedia)

historie

Lehký křižník Belfast byl zkompletován v loděnicích Harland & Wolff v Belfastu. Jeho výroba byla zahájena v prosinci 1936. Spuštění na vodu proběhlo v březnu 1938 a do služeb britského námořnictva vstoupil v létě 1939. Vzápětí byl na začátku 2. světové války nasazen do námořní blokády Německa v Severním moři. Základnu měl ve Scapa Flow na severu Skotska. Námořní taktika Británie byla tedy podobná jako během 1. světové války, úplná blokáda Německa v Severním moři (viz historie křižníku Caroline). Křižník v moři vyhledával německé lodě. Například 9. října 1939 zastavil německý parník Cap Norte, který plul z Brazílie do Německa. Parník se snažil prokličkovat britskou blokádou v přestrojení za švédskou loď SS Ancona. Na palubě byli mezi cestujícími také německé záložní jednotky. Za každou odchycenou německou loď dostávaly britské posádky finanční odměnu. V noci ze 13. na 14. října křižník přežil útok německé ponorky na základnu…  číst dále

Pavel Semple, 2.7. 2020
(online Wikipedia)

Komentáře

Spojené království, Anglie,

Místa v okolí

Základní informace místa
ID místa: 15050
Typ místa: technická památka
Stav místa: zachovalý
Přístupnost: v návštěvních hodinách
Uveřejněno: 2.7.2020
Pokud se Vám vložené informace nelíbí nebo jste nalezli chybu, je možné ji opravit.
Upravit, vložit informace

A další technické památky v okolí

reklama