Ocelový silniční most postaven v l. 1886-1894. Střední část sklápěcí, zbylé části závěsné. Mostní věže s ocelovou kostrou a kamenným pláštěm. Do r. 1976 parní ovládání, dnes elektrohydraulické. Původní parní stroje a vnitřní zařízení mostu přístupné v návštěvních hodinách.
most Tower Bridge
Most od SZ.
© Pavel Semple 11/2017
Tower Bridge je světoznámý silniční most v srdci hlavního města Británie. Londýn má téměř devět milionů obyvatel. Je tedy druhým největším městem Evropy po Moskvě, pokud se nepočítá Istanbul. Most překračuje řeku Temži ve východní části centra města. Jeho severní konec stojí v sousedství hradu Toweru. Poblíž jeho jižního konce je zaoblená prosklená budova londýnské radnice (City Hall). Po obou stranách řeky vedou zajímavé pěší promenády. Z nich je možno pozorovat čilý říční provoz. Po jižní promenádě vede dálková turisticky značená cesta Thames Path. Ta sleduje řeku od jejího pramene až téměř k ústí do moře. Má délku 294 km, z toho je přibližně 50 km v Londýně. Na jižní straně mostu je pokladna pro zájemce o prohlídku jeho vnitřních částí, kotelny, soustrojí, mostních věži a lávek pro pěší mezi oběma hlavními mostními věžemi.
Pavel Semple, 24.6. 2020
popis

Silniční most má dohromady čtyři mostní věže, ty vyšší přitom vytvářejí jeho známou siluetu. Střední část mostu je složená ze dvou protilehlých sklopných dílů. Vnější části mostu jsou zavěšeny na prohnutých ocelových konstrukcích natažených mezi dvojicemi vyšších a nižších věží. Oba sklopné mosty mají protiváhy, takže jejich pohyb nevyžaduje enormní množství energie. K jejich ovládání byla do roku 1976 využita pára vyprodukovaná v kotelně u jižního konce mostu. Kotelna s komínem dosud stojí a v rámci prohlídek je možno vidět původní parní zařízení. Pára byla uložena v akumulátorech (tlakových nádržích), byla proto kdykoli okamžitě dostupná k ovládání mostu. Zdvih trval přibližně minutu. Od roku 1976 je pohon elektrohydraulický. Konstrukce mostu obsahuje více než 11000 t oceli. Mostní věže mají ocelovou kostru s kamenným pláštěm. Jde tedy o předchůdce mrakodrapů. Zděné pláště věží byly postaveny v neogotickém slohu, aby ladily se…  číst dále

Pavel Semple, 24.6. 2020
(online Wikipedia a https://www.towerbridge.org.uk/about-us/history)

historie

V roce 1876 byla založena komise která měla na popud londýnské městské rady prozkoumat možnosti přemostění Temže ve východní části centra města. Potíž byla ale v tom že most nesměl překážet plachetnicím a dalším lodím s vysokými stěžni. Vítězný návrh architektů Horáce Jonese a Jana Wolfe Barryho byl přijat v říjnu 1884. Výstavba mostu probíhala v letech 1886-1894. Na stavbě se podílelo 432 dělníků. Celková cena dosáhla částky 800000 liber. K jeho slavnostnímu otevření došlo 30. června 1894. Most měl svou vlastní márnici. Na jeho severní straně totiž řeka vyplavovala lidské mrtvoly. Tomuto místu se proto říká Dead Man’s hole (Díra mrtvol). Kromě sebevražd a nehod šlo také o zesnulé kteří neměli peníze na pohřeb. Ti byli místo pohřbu hozeni do řeky. O pohřeb se jim pak postarala městská rada. Obě poloviny mostu leží v odlišných obvodech Londýna. Proto byly obě zapsány do seznamu památek první kategorie v odlišné době. Jižní…  číst dále

Pavel Semple, 24.6. 2020
(online Wikipedia a https://www.towerbridge.org.uk/about-us/history)

Komentáře

Spojené království, Anglie,

Místa v okolí

Základní informace místa
ID místa: 15030
Typ místa: most
Stav místa: zachovalý
Přístupnost: volně přístupno
Uveřejněno: 24.6.2020
Pokud se Vám vložené informace nelíbí nebo jste nalezli chybu, je možné ji opravit.
Upravit, vložit informace

A další mosty v okolí

reklama