Výsledky hledání míst

Hledání podle klíčového slova.

Země
Typ místa
Stav místa
Přístupnost
Počáteční písmeno
Nastavte si výpis míst podle prvního písmene názvu.

A B C Č D E F
G H Ch I J K L
M N O P Q R Ř
S Š T U V W X
Y Z Ž
Vaše okolí
Pro vyhledání míst kolem vás bude možná nutné povolit odečtení vaší polohy.

Nalezeno celkem 16654 záznamů, 1068 / 1111 stran, vyhledáno za 0.92 sec
 Želetice
230.0 m. n.m.
Starý zámek
zámek, přestavěno, příležitostně, Jihomoravský kraj, Želetice
Dochované, i když přebudované západní křídlo starého zámku, jehož přestavba z původní tvrze není písemně datována. Pravděpodobně se tak ale stalo v roce 1770, kdy byl želetický dvůr i s tvrzí v držení Ignáce Walldorfa. Dnes je to hospodářská budova sloužící zemědělské společnosti.
 železárna
815.0 m. n.m.
technická památka, zřícenina, příležitostně, Ústecký kraj, Kovářská
Rozsáhlá stavba sloužila neznámé části technologie výroby železa, dnes mylně vydávána za hamr. V provozu od konce 16. stol., od 3. čtvrtiny 19. stol. využita k jiné výrobě, chátrá nejméně od r. 1945. Torzo se uplatňuje i v dálkových pohledech.
 Železná hůrka
620.0 m. n.m.
národní přírodní památka
příroda - vrch, zachovalý, volně přístupno, Karlovarský kraj, Mýtina
Nejmladší sopka v České republice ze čtvrtohor objevená ve 2. pol. 19. století při těžbě strusky na zpevňování cest. Název sopky souvisí s těžbou železné rudy v okolí.
 železná huť
330.0 m. n.m.
technická památka, zachovalý, příležitostně, Plzeňský kraj, Plasy
Železárnu v Plasech nechal zbudovat kníže Metternich ihned po získání plaského panství. Výrobu zahájila roku 1827. Produkovala výrobky ze šedé litiny. Roku 1872 byla uzavřena, pokusy o další průmyslové využití selhaly. Dnes převážně obytné domy.
 Železná panna (Spilhaybl)
věž, zachovalý, v návštěvních hodinách, Jihočeský kraj, České Budějovice
Gotická věž postavena v 2. pol. 14 stol., bývala součástí městských hradeb Českých Budějovic. R. 1612 byla věž poničena bleskem a opravena do dnešní podoby, zejména střecha. Přístup do věže byl dlouho jen z 1. patra, až v 19. stol. byl probourán vchod z přízemí.
 Železná Ruda
Muzeum historických motocyklů
zámek, zachovalý, v návštěvních hodinách, Plzeňský kraj, Železná Ruda
Za zakladatele zámku r. 1690 je pokládán hrabě Jindřich z Nothaftu. Za Hohenzollernů v 19. stol. zámek složil již jen ke správě. Po r. 1945 chátrá, roku 1989 určen k demolici, která se naštěstí neuskutečnila. R. 2004 zámek koupil pan Zdeněk Bálek, který v něm po opravě otevřel muzeum motocyklů.
 Železné Horky
528.0 m. n.m.
tvrz, zachovalý, nepřístupno, Vysočina, Železné Horky
Tvrz postavil v l. 1397–1405 Jiřík z Keclova, jinak Horek. Poč. 16. stol. ji zdědil Kryštof Čechočovský z Čechočova, a v 1. pol. 16. stol. ji přestavěl – r. 1555 se zve Nové Horky. R. 1569 byla prodaná již jako pustá Zachariášovi z Hradce. V 2. pol. 17. stol. byl na zbytcích tvrze postaven špýchar.
 Železnice
369.8 m. n.m.
Železný, Isenberk
hrad, terénní náznaky, volně přístupno, Královéhradecký kraj, Železnice
Hrad pochází zřejmě už z druhé poloviny 12. století, zanikl někdy během století 14. Poškozen lámáním kamene.
 Železnice
tvrz, zaniklý, nepřístupno, Královéhradecký kraj, Železnice
Tvrz byla založena pravděpodobně Valdštejny v 15. století, tvrziště zastavěné budovami, sklepení jedné z nich je původní i s gotickým portálem. Terénní hrany v severní a západní části pozemku jsou zřejmě pozůstatky dispozice tvrze.
 železnice Březnice - Rožmitál pod Třemšínem
515.0 m. n.m.
technická památka, zachovalý, volně přístupno, Středočeský kraj, Rožmitál pod Třemšínem
9,1 km dlouhá jednokolejná místní dráha zprovozněna r. 1899. Pravidelná osobní doprava ukončena r. 2021, od té doby sezónní víkendový provoz. Sporadická nákladní doprava, občasné zvláštní jízdy. Tři mezilehlé zastávky na znamení. Provoz zajišťují lehké motorové vozy.
 železnice Hrušovany nad Jevišovkou-Šanov - Hevlín
200.0 m. n.m.
technická památka, zachovalý, volně přístupno, Jihomoravský kraj, Hevlín
7 km dlouhá místní dráha, od r. 2021 majetek obce Hevlín. Část býv. hlavní tratě Vídeň-Brno z r. 1870. Na konci 2. světové války zničila mosty přes Dyji ustupující německá armáda. Spojení s Rakouskem definitivně ukončila železná opona. Pravidelný provoz do r. 2010, dnes občasný turistický provoz.
 železniční hraniční nádraží Železná Ruda-Alžbětín/Bayerisch Eisenstein
technická památka, zachovalý, volně přístupno, Plzeňský kraj, Alžbětín
Hraniční žel. nádraží Železná Ruda-Eisenstein postaveno v l. 1876-77 mezi Rakousko-Uherskem a Bavorskem. Od r. 1918 v provozu ČSD, r. 1938 zabráno Německem. Provoz obnoven v l. 1945-48, poté oblast nepřístupná. Demolici zchátral. nádraží zastavila revoluce r. 1989. Po rekonstrukci otevřeno 2.6.1991.
 železniční most
381.0 m. n.m.
Hrob - Mlýny
most, zachovalý, nepřístupno, Ústecký kraj, Hrob
Ocelový most převádí trať Praha - Moldava v Krušných horách přes údolí Bouřlivce. Postaven byl roku 1883, dodnes se zachovala původní konstrukce. Strmé svahy pod opěrami zpevňuje kamenný zához.
 železniční most
217.0 m. n.m.
most, zachovalý, volně přístupno, Středočeský kraj, Neratovice
Most na trati Turnov - Kralupy nad Vlt. z ocelových příhradových konstrukcí na kamenných pilířích v korytě a opěrách na březích. V provozu od r. 1865, 28. 7. 1866 vyhozen do povětří, aby bylo zabráněno dopravě pruských vojenských transportů. Dnešní konstrukce pochází z počátku 90. let 20. století.
 železniční most
most, zachovalý, volně přístupno, Vysočina, Jihlava
Kamenný obloukový viadukt, postaven v letech 1886–1887. Původně byl celý kamenný, s oblouky o rozpětí 10 metrů. Ještě před počátkem 20. století byla jeho střední část nahrazena ocelovou příhradovou konstrukcí s horní mostovkou.