Boeing B-29: americký bombardér, který shodil bomby na Hirošimu a Nagasaki
5. březen 2019 | Lubos Kloucek 4.1 min | Bitvy, války
První nálet bombardérů B-29 se uskutečnil 5. června 1944. Od roku 1945 byly bombardéry rozmístěny na Mariánských ostrovech, odkud 500 strojů dnem i nocí startovalo nad Japonsko.
Boeing B-29 byl těžký bombardér používaný americkým letectvem zejména během druhé světové války. Později byl však použit i ve válce v Koreji. Právě pomocí dvou strojů B-29 byly shozené obě atomové bomby na Hirošimu a Nagasaki. B-29 bylo jedno z největších letadel, které se zapojily do dění druhé světové války. V té době mělo letadlo množství novinek a konstrukčních novinek. Například přetlaková kabina, zbraňové systémy a dálkově ovládané střelecké věže. Sovětský svaz také vyráběl B-29. Letadlo se nazývalo Tupolev Tu-4 a bylo kopií zajaté B-29.
PARAMETRY B-29 Superfortress:
Posádka: 10 Délka: 30,18 m
Rozpětí: 43,05 m Výška: 9,02 m
Plocha křídel: 161,27 m2
Hmotnost (prázdný): 31 816 kg H
motnost (vzletová): 56 246 kg
Pohon: 4x hvězdicový motor Wright R-3350-23, každý s výkonem 1640 kW Maximální rychlost: 560 km / h (ve výšce 7620 m)
Cestovní rychlost: 370 km / h (v optimální výšce)
Dostup: 9 710 m
Dolet: maximální dolet 9 382 km s přídavnými palivovými nádržemi; běžný dolet 5 230 km se standardní zásobou paliva
Těchto bombardérů vyrobili spolu 3 970 kusů v letech 1943 až 1946.
B-29 bylo jedním z prvních vojenských letadel, které mělo přetlakovou kabinu.
Pro zlepšení tlakování, byl trup letadla navržen ve tvaru válce.
B-29 byla schopna létat v nadmořské výšce 9 700 metrů, rychlostí až 560 km / h, mimo dosah japonských stíhaček a protiletadlových zbraní.
Verze B-29 Superfortresses (Superpevnosť), byla použita během druhé světové války pouze v Pacifiku.