
Jednokolejná úzkorozchodná trať má rozchod 914 mm a délku 25 km. Začíná na pobřeží ostrova v Douglasu a končí na pobřeží v Port Erinu. Na trati je 11 stanic a zastávek. Obě koncové staniční budovy jsou postaveny z režného zdiva. Staniční budova v Douglasu stojí na konci kolejiště v ulici Bank Hill. Nádraží má jediné ostrovní nástupiště, u západního zhlaví je depo. Za stanicí trať překračuje řeku Douglas a stoupá zářezem ven z města do pastvin podél silnic A25 a A37. Mezi Douglasem a Ballasalla jsou všechna silniční křížení mimoúrovňová. Naopak úsek tratě mezi Port Erinem a Ballasalla je plný přejezdů. První dvojkolejná stanice Port Soderick je v nadmořské výšce přes 60 m. Odtud trať pokračuje lesem Crogga Woods a pastvinami do stanice Santon, která má dvě průběžné a jednu kusou kolej. Za následující dvojkolejnou stanicí Ballasalla je první silniční přejezd. Až na jednu výjimku jsou chráněné přejezdy… číst dále
V roce 1870 byla založena železniční společnost Isle of Man Railway Company. Ta 1. července 1873 otevřela první úzkorozchodnou železnici z Douglasu napříč středem ostrova do Peelu. Dne 1. srpna 1874 byla uvedena do provozu současná úzkorozchodná železnice z Douglasu do Port Erinu. Ta měla původně končit v Castletownu, kvůli stavbě doku byla ale prodloužena do Port Erinu. O několik let později byl dok v Port Erinu zničen během bouře a nebyl obnoven, železnice ale zůstala. V letech 1878-1879 postavila společnost Manx Northern Railway třetí úzkorozchodnou železnici ze Saint John’s (na železnici z Douglasu do Peelu) do města Ramsey na severu ostrova. V roce 1885 byla postavena krátká odbočka ze Saint John’s do olověných dolů ve Foxdale. Tím dosáhly ostrovní úzkorozchodné parní dráhy své maximální délky 74 km. Do konce 19. století byly navíc postaveny elektrické tramvajové tratě z Douglasu přes Laxey do Ramsey a horská dráha… číst dále