Úzkorozchodná elektrická železnice ve východních Pyrenejích. Délka 63 km, rozchod 1000 mm, v provozu od r. 1910. Napájení 850 V DC ze třetí koleje. Každodenní provoz zajišťují původní čtyřnápravové elektrické vozy řady Z 100. Vrcholová zastávka Bolquère-Eyne (1593 m) je nejvyšší ve Francii.
Hlavní obrázek místa
Odjezd vlaku ze stanice Mont-Louis – La Cabanasse. Soupravu tvoří tři hnací vozy Z 100 a tři vozy vlečné. Příští zastávka Bolquere-Eyne je nejvyšší ve Francii (1593 m).
© Pavel Semple 09/2013
Malý žlutý vlak (Le Petit Train Jaune) je 63 km dlouhá úzkorozchodná elektrická železnice Ligne de Cerdagne na jihu Francie ve východních Pyrenejích. Dráha začíná v historickém opevněném městečku Villefranche-de-Conflent, které leží v hlubokém údolí řeky La Têt. Z Perpignanu sem vede normálněrozchodná elektrifikovaná železnice, která zde končí. Villefranche-de-Conflent je na seznamu světového dědictví UNESCO. Přední nástupiště železniční stanice Villefranche-Vernet-les-Bains patří normálněrozchodné železnici, zadní nástupiště slouží úzkorozchodné dráze. Jak je z názvu patrné, úzkorozchodné osobní vlaky jsou žluté. Železnice postupně stoupá údolím řeky do hor. Vlaková zastávka Bolquère-Eyne ve výšce 1593 m je nejvyšší ve Francii. Dráha končí na hranici se Španělskem (Katalánskem) v železniční stanici Latour-de-Carol-Enveitg. Odtud je možno pokračovat normálněrozchodnými vlaky na sever do Toulouse nebo širokorozchodnými vlaky na jih do Barcelony. Úzkorozchodné vlaky jedou celoročně, dráha slouží především turistům. Je vynikajícím dopravním prostředkem při cestě do okolních hor. Přímo z Villefranche-de-Conflent je možno zamířit na katalánskou národní horu Pic du Canigou (2784 m). Z nejvyšší zastávky Bolquère-Eyne je možno se vypravit na vrchol hory Pic Carlit (2921 m). V obou případech jde o náročné horské tůry. Poblíž tratě jsou dvě zříceniny hradů Evol a Llívia. Z Perpignanu jedou po celé trase také autobusy na lince 560. Autobusové nádraží najdeme v Perpignanu na západní straně vlakového nádraží. Na autobusových linkách z Perpignanu se tradičně platí 1 Euro bez ohledu na délku jízdy.
Pavel Semple, 19.1. 2023
popis

Úzkorozchodnou jednokolejnou železnici metrového rozchodu Ligne de Cerdagne z Villefranche-Vernet-les-Bains do Latour-de-Carol-Enveitg provozuje francouzský státní dopravce SNCF. Na dráze proto platí kilometrový tarif státních drah. Délka tratě je 62,561 km. Napájení je 850 V DC prostřednictvím třetí koleje. Je proto důležité nevstupovat do kolejiště mimo železniční přechody. Výchozí stanice Villefranche-Vernet-les-Bains, situovaná v hlubokém údolí řeky La Têt, leží v nadmořské výšce 427 m. Na trati je 22 stanic a zastávek, z toho 14 je na znamení. Ke zdolání náročného horského terénu bylo třeba vybudovat 19 tunelů a dva veliké mosty. Jedním z nich je kamenný viadukt nad roklí řeky La Têt, druhý most Pont Gisclard je jediný závěsný ocelový železniční most ve Francii. Trať postupně stoupá údolím řeky La Têt do oblasti horských plání, kde je vrcholová zastávka Bolquère-Eyne ve výšce 1593 m. Ta je nejvýše položenou vlakovou zastávkou ve Francii.…  číst dále

Pavel Semple, zdroj: (https://en.wikipedia.org/wiki/Ligne_de_Cerdagne a další), 19.1. 2023

historie

Stavba úzkorozchodné železnice metrového rozchodu byla zahájena v roce 1903. První úsek do Mont-Louis byl dokončen roku 1910. Zbývající úsek do Latour-de-Carol-Enveitg byl dokončen v roce 1927. Účelem dráhy bylo zpřístupnit odlehlé a těžko přístupné údolí řeky La Têt a oblast horských plání na horním konci tratě. V roce 1910 byla pro potřeby tratě uvedena do provozu vodní elektrárna v La Cassagne. Ta je i dnes hlavním zdrojem elektřiny v napájecím systému tratě. K tragické nehodě došlo na dráze pouze během zkušební jízdy 31. října 1909, kdy zkušební vlak v prudkém terénu vykolejil. Zemřelo šest lidí a dalších deset bylo zraněno. Mezi mrtvými byl Albert Gisclard, architekt zdejšího závěsného železničního mostu Pont Gisclard. Zkušební vlak byl na nevhodném místě s prudkým sklonem rozdělen na dvě části. Přední část odjela na horní konec tratě do Mont-Louis. Zadní část, dva hnací vozy a dva těžce naložené plošinové vozy,…  číst dále

Pavel Semple, zdroj: (https://en.wikipedia.org/wiki/Ligne_de_Cerdagne a https://www.francebleu.fr/emissions/histoire-des-po/roussillon/1909-accident-sur-le-train-jaune), 19.1. 2023

Komentáře

Francie,

Místa v okolí

 Evol
 Pic du Canigou
Základní informace místa
ID místa: 16979
Typ místa: technická památka
Stav místa: zachovalý
Přístupnost: volně přístupno
Uveřejněno: 19.1.2023
Pokud se Vám vložené informace nelíbí nebo jste nalezli chybu, je možné ji opravit.
Upravit, vložit informace

A další podobná místa

Články

Jak si bezpečně uchovávat své rodinné digitální fotografie, filmy, hudbu a dokumenty

Ostatní

Pokud hledáte kam a jak bezpečně ukládat své rodinné soubory jako jsou fotky, videa, programy, hudba nebo jiná data a nechcete využívat veřejné cloudové služby, je čas se poohlédnout po jiném elegantním řešení.

Na co nezapomenout při elektroinstalaci v novém rodinném domě

Ostatní

Když se rozhodnete pro stavbu nového domu je toho na řešení opravdu hodně. Aby se na něco nezapomnělo v průběhu elektroinstalačních prací, přináším Vám pěkně pohromadě pár praktických rad a tipů.

3 nejlepší tipy pro zlepšení fotografování architektury

Reklamní sdělení

Architektura je vizuální umění, což znamená, že její úspěch závisí na tom, jak vypadá. Ošklivá budova nepřitáhne tolik návštěvníků a nedokáže nalákat potenciální nájemce nebo kupce. Ve fotografii je osvětlení nejdůležitějším prvkem, který rozhoduje o úspěšném záběru. Osvětlení může vaše fotografie architektury ovlivnit nebo zničit, a proto vám přinášíme tyto nejlepší tipy, jak své snímky vylepšit. Fotografování architektury s sebou přináší své vlastní výzvy, ale výsledky mohou být neuvěřitelně obohacující, jakmile si je osvojit. Nejde jen o správné úhly; existuje několik triků, díky kterým budou vaše snímky vynikat nad ostatními. Zde je několik nejlepších tipů, jak můžete zlepšit své fotografování architektury:

Děsím se toho, co přijde po sloučení mé banky s jinou bankou na základě předchozích zkušeností.

Ostatní

Již jednou se stalo, že banku, pro kterou jsem se svobodně a s nadšením rozhodl a kterou jsem mnoho let využíval spolkla jiná banka. A to se pak děly věci, které negativním způsobem ovlivnily můj život na několik roků.

Suflé, plisé, ragů, fiží, boa, filé a karé

Zajímavosti

Slova, která fascinují svým netradičním, trochu rozplizlým zněním. Kromě zvukomalby nemají některé z nich spolu nic moc společného. Tak se nyní podrobněji podíváme na každé z nich.

Jak přežít týden u moře v Bulharské Albeně nedaleko Varny

Cestování

Albena je dnes lázeňsko-turistický komplex, který ožívá především během letních měsíců. Tento chráněný monument socialismu se nalézá asi 20km od města Varna v Bulharském letovisku.

Naposledy navštívené

reklama