Úzkorozchodná elektrická železnice ve východních Pyrenejích. Délka 63 km, rozchod 1000 mm, v provozu od r. 1910. Napájení 850 V DC ze třetí koleje. Každodenní provoz zajišťují původní čtyřnápravové elektrické vozy řady Z 100. Vrcholová zastávka Bolquère-Eyne (1593 m) je na adhezní železnici nejvyšší ve Francii.

Odjezd vlaku ze stanice Mont-Louis – La Cabanasse. Soupravu tvoří tři hnací vozy Z 100 a tři vozy vlečné. Příští zastávka Bolquere-Eyne je na adhezní železnici nejvyšší ve Francii (1593 m).
© Pavel Semple 09/2013
Malý žlutý vlak (Le Petit Train Jaune) je 63 km dlouhá úzkorozchodná elektrická železnice Ligne de Cerdagne na jihu Francie ve východních Pyrenejích. Dráha začíná v historickém opevněném městečku Villefranche-de-Conflent, které leží v hlubokém údolí řeky La Têt. Z Perpignanu sem vede normálněrozchodná elektrifikovaná železnice, která zde končí. Villefranche-de-Conflent je na seznamu světového dědictví UNESCO. Přední nástupiště železniční stanice Villefranche-Vernet-les-Bains patří normálněrozchodné železnici, zadní nástupiště slouží úzkorozchodné dráze. Jak je z názvu patrné, úzkorozchodné osobní vlaky jsou žluté. Železnice postupně stoupá údolím řeky do hor. Vlaková zastávka Bolquère-Eyne ve výšce 1593 m je na adhezní železnici nejvyšší ve Francii. Dráha končí na hranici se Španělskem (Katalánskem) v železniční stanici Latour-de-Carol-Enveitg. Odtud je možno pokračovat normálněrozchodnými vlaky na sever do Toulouse nebo širokorozchodnými vlaky na jih do Barcelony. Úzkorozchodné vlaky jedou celoročně, dráha slouží především turistům. Je vynikajícím dopravním prostředkem při cestě do okolních hor. Přímo z Villefranche-de-Conflent je možno zamířit na katalánskou národní horu Pic du Canigou (2784 m). Z nejvyšší zastávky Bolquère-Eyne je možno se vypravit na vrchol hory Pic Carlit (2921 m). V obou případech jde o náročné horské tůry. Poblíž tratě jsou dvě zříceniny hradů Evol a Llívia. Z Perpignanu jedou po celé trase také autobusy na lince 560. Autobusové nádraží najdeme v Perpignanu na západní straně vlakového nádraží. Na autobusových linkách z Perpignanu se tradičně platí 1 Euro bez ohledu na délku jízdy.
Pavel Semple, 19.1. 2023
popis
Úzkorozchodnou jednokolejnou železnici metrového rozchodu Ligne de Cerdagne z Villefranche-Vernet-les-Bains do Latour-de-Carol-Enveitg provozuje francouzský státní dopravce SNCF. Na dráze proto platí kilometrový tarif státních drah. Délka tratě je 62,561 km. Napájení je 850 V DC prostřednictvím třetí koleje. Je proto důležité nevstupovat do kolejiště mimo železniční přechody. Výchozí stanice Villefranche-Vernet-les-Bains, situovaná v hlubokém údolí řeky La Têt, leží v nadmořské výšce 427 m. Na trati je 22 stanic a zastávek, z toho 14 je na znamení. Ke zdolání náročného horského terénu bylo třeba vybudovat 19 tunelů a dva veliké mosty. Jedním z nich je kamenný viadukt nad roklí řeky La Têt, druhý most Pont Gisclard je jediný závěsný ocelový železniční most ve Francii. Trať postupně stoupá údolím řeky La Têt do oblasti horských plání, kde je vrcholová zastávka Bolquère-Eyne ve výšce 1593 m. Odtud dráha klesá horskými pláněmi ke hranici se…
číst dále
Pavel Semple, 19.1. 2023
(https://en.wikipedia.org/wiki/Ligne_de_Cerdagne a další)
historie
Stavba úzkorozchodné železnice metrového rozchodu byla zahájena v roce 1903. První úsek do Mont-Louis byl dokončen roku 1910. Zbývající úsek do Latour-de-Carol-Enveitg byl dokončen v roce 1927. Účelem dráhy bylo zpřístupnit odlehlé a těžko přístupné údolí řeky La Têt a oblast horských plání na horním konci tratě. V roce 1910 byla pro potřeby tratě uvedena do provozu vodní elektrárna v La Cassagne. Ta je i dnes hlavním zdrojem elektřiny v napájecím systému tratě. K tragické nehodě došlo na dráze pouze během zkušební jízdy 31. října 1909, kdy zkušební vlak v prudkém terénu vykolejil. Zemřelo šest lidí a dalších deset bylo zraněno. Mezi mrtvými byl Albert Gisclard, architekt zdejšího závěsného železničního mostu Pont Gisclard. Zkušební vlak byl na nevhodném místě s prudkým sklonem rozdělen na dvě části. Přední část odjela na horní konec tratě do Mont-Louis. Zadní část, dva hnací vozy a dva těžce naložené plošinové vozy,…
číst dále
Pavel Semple, 19.1. 2023
(https://en.wikipedia.org/wiki/Ligne_de_Cerdagne a https://www.francebleu.fr/emissions/histoire-des-po/roussillon/1909-accident-sur-le-train-jaune)