Turistické cíle v okolí obce Borovsko

nebo vyberte

Borovsko

Středočeský kraj,  Benešov  (BN)
Nalezeno celkem 140 záznamů, 7 / 12 stran, vyhledáno za 0.22 sec
 Křivsoudov
hrad, zaniklý, nepřístupno, Středočeský kraj, Křivsoudov
Zaniklý hrad z 2. poloviny 13. století postavený pány z Říčan. Ve 14. století patřil pražským biskupům. Od roku 1550 byl opuštěn. Některé části byly využity na stavbu barokní sýpky (zbořena po požáru v roce 1928), později sokolovny.
 Křivsoudov
Panský zámeček
zámek, zachovalý, nepřístupno, Středočeský kraj, Křivsoudov
Renesanční zámeček postavený před r. 1588 majitelem Křivsoudova Štěpánem Střelou z Rokyc. Jako vrchnostenské sídlo sloužil do požáru r. 1715. Na fasádě reliéf. znak Střelů z Rokyc a Vančurů z Řehnic. V dochovaném průčelním křídle od 19. stol. byty.
 křížový kámen
590.0 m. n.m.
příroda - smírčí kámen, zachovalý, volně přístupno, Vysočina, Staré Hutě
Gotický žulový křížový kámen s letopočtem 1401 či 1491 je dle památkového katalogu jedním z nejstarších datovaných památek tohoto typu u nás. Na přední straně kamene jsou reliéfy kříže s rozšiřujícími se rameny, kopí, meče a bojové sekery. Vrytý nápis je dnes nečitelný. Chráněn od roku 1958.
 Lacembok
Zíkev; u Ledče nad Sázavou
hrad, terénní náznaky, volně přístupno, Vysočina, Souboř
Terénní pozůstatky po hradu, který byl pravděpodobně bergfritového typu. Poprvé se připomíná v pol. 14. st. Zanikl za husitských válek kolem r. 1420. R. 1457 se již uvádí jako pustý. Dochovány výrazné nerovnosti po budovách jádra, valy a příkopy.
 Ledeč nad Sázavou
hrad, zachovalý, v návštěvních hodinách, Vysočina, Ledeč nad Sázavou
Původně gotický hrad ze 14. stol. přestavěn renesančně, upraven barokně. Po smrti Jana z Říčan a z Ledče (r. 1488) patřil Mikuláši Trčkovi z Lípy, po něm Burian Trčka a po jeho smrti připadlo Markétě z Říčan. Naposledy obnoven po požáru r. 1879. Hrad postupně prochází rekonstrukcí.
 lesní pramen
Vlastějovice
voda - studánka, pramen, zachovalý, volně přístupno, Středočeský kraj
Nad Vlastějovicemi se tyčí do výše 525 metrů n. m. kopec Fialník. Pramen vyvěrající z nitra kopce, protkaného žilou vápence, mívá podle rozborů minimum dusičnanů.
 Losiny
411.0 m. n.m.
tvrz, zachovalý, nepřístupno, Středočeský kraj, Petrovice II
Tvrz původem z 15. stol. sloužila jako sídlo správce dvora v Losinách. V 18. stol. strženo zchátralé patro, po pozemkové reformě prodána do soukromého majetku. Dnes rekreační objekt se zachovanými prvky původní stavby.
 Lukavec
zámek - původní tvrz, chátrající, nepřístupno, Vysočina
Původně vodní tvrz, sídlo pánů z Lukavce, připomínané po r. 1360. V 16. stol. přestavěna na pozdně gotický a renesanční zámek. Po Bílé hoře zkonfiskován, často střídal majitele. V 18. stol. přestavěn barokně. V l.1914–17 upraven L. Skřivánkem.
 Machlov
tvrz, zaniklý, volně přístupno, Středočeský kraj
Zaniklá tvrz byla postavena patrně ve 14. stol. Tvrz i osada zcela zanikly v průběhu husitských válek, snad již r. 1420. Pozůstatky tvrze byly objeveny náhodně až r. 1976 při polních pracích. V písemných pramenech není tvrz zmiňována, a tak doba jejího založení nebo zakladatel nejsou přesně známi.
 Martinice u Dolních Kralovic
464.0 m. n.m.
zámek, zachovalý, v návštěvních hodinách, Středočeský kraj, Martinice u Dolních Kralovic
Raně barokní zámek v místě hospodářského dvora bývalé tvrze (zanikla beze stopy) ze 17. století; upraven v 1. pol. 19. stol. Jednopatrová budova na půdorysu písmene "L". V nádvorním průčelí obnovené patrové, dříve zazděné arkády. Nad hlavním vjezdem do zámku kamenná deska s erbem Vraždů z Kunvaldu.
 Morány
Čestín - Morány
zámek - lovecký, zachovalý, není známo, Středočeský kraj, Morány
V roce 1707 Vavřinec Eisner zakládá sklářskou osadu Morány se správní jednopatrovou budovou obdélníkového půdorysu. V letech 1840–1841 Martin Plešinger zvyšuje budovu o jedno patro. Kolem roku 1900 Josef Hrubý z Jelení přestavuje Morány na lovecký zámeček. Dnes je zámek v rukou restituentů.
 most u Borovska
most, zřícenina, nepřístupno, Středočeský kraj, Borovsko
Nevyužitý, vodní nádrží Švihov téměř zatopený dálniční most stavěný v letech 1939-1942 a 1945-1950 stavební firmou J. Domanský z Prahy. Zkolaudován roku 1952, ale nikdy neuveden do provozu.