Turistické cíle v okolí obce Dolní Jirčany

nebo vyberte

Dolní Jirčany

Středočeský kraj,  Praha-západ  (PZ)
Nalezeno celkem 474 záznamů, 24 / 40 stran, vyhledáno za 0.19 sec
 most císaře Františka Josefa I
266.0 m. n.m.
most, zachovalý, volně přístupno, Středočeský kraj, Poříčí nad Sázavou
Most vystavěn v letech 1849-1850. Dlouhý 114 m a 7,27 m široký. Šest pilířů a pět segmentových oblouků o rozpětí 18,3 m a vzepětí 2,5 metru. Výška nade dnem řeky 6,15 m. Na jižní straně postavena budka pro výběrčího mýta, která až do konce dvacátého století sloužila jako vodočetná stanice.
 most Dr. E. Beneše
208.0 m. n.m.
most, zachovalý, volně přístupno, Středočeský kraj, Štěchovice
První československý most, nesený dvěma dutými betonovými oblouky, byl postaven v letech 1937–1939 podle projektu Miloslava Klementa přes Vltavu ve Štěchovicích. Pokus o destrukci německou armádou na jaře 1945 nebyl naštěstí dokončen, od následujícího léta a znovu od r. 1990 nese dnešní název.
 most přes Výmolu u Škvorecké obory
most, zachovalý, volně přístupno, Středočeský kraj, Dobročovice
Kamenný most přes potok Výmola byl postaven poč. 19. stol., v období kdy byla v romantickém duchu upravována Škvorecká obora za Jana Josefa I. z Lichtenštejna. Most byl postaven na místě, kde již dříve stával starší můstek. R. 2007 byl zařazen do nemovitých kulturních památek.
 Motol
zámek, zachovalý, nepřístupno, Hl.m.Praha, Praha 5-Motol
Zámek byl postaven ve druhé polovině 19. stol. malostranskými johanity. Dnes je zámek veřejnosti nepřístupný a je ve správě Ústředního kontrolního a zkušebního ústavu zemědělského.
 Mrač
173.0 m. n.m.
tvrz, zachovalý, příležitostně, Středočeský kraj, Mrač
Tvrz v obci, kde dříve bývala stará tvrz postavená Zdislavem z Mrače kolem r. 1318. Benešovicové postavili v 2. pol. 14. stol. tvrz novou. Jejich potomci zde žili do r. 1540, kdy tvrz koupil Jaroslav ze Šelmberka. Za třicetileté války zpustla. V 17. stol. upravena na sýpku a v 19. stol. na byty.
 Mrač
zámek, zřícenina, volně přístupno, Středočeský kraj, Mrač
Zřícenina původně trojkřídlého zámečku, který vznikl kolem roku 1705. Majitelem byl Norbert z Vrbna, trvale však sídlící na Hořovicích. Zámeček sloužil jako panský správcovský dům.
 Mrač
310.0 m. n.m.
tvrz, terénní náznaky, volně přístupno, Středočeský kraj, Mrač
Zbytky nejstaršího z panských sídel v Mrači na nevýrazné ostrožně. Datována keramikou do 2. poloviny 13. století a na začátek století 14. Nahrazena nedalekou novější tvrzí již ve 14. století.
 Na kostelíku - Lhota
297.0 m. n.m.
zaniklá středověká ves
ostatní, terénní náznaky, volně přístupno, Hl.m.Praha, Praha 9-Újezd nad Lesy
Na místě televizní retlansační věže stávala středověká ves Lhota (Lhotka) u Úval z 1. poloviny 14. století. Zanikla za husitských válek a v 16. století byla obnovena pod názvem Fidrholec. Vesnice dala název lesu – Vidrholec.
 Na Pepři
449.0 m. n.m.
věž - rozhledna, zachovalý, volně přístupno, Středočeský kraj, Jílové u Prahy
Nová telekomunikační věž z roku 2007 s vyhlídkovou plošinou, sloužící současně jako rozhledna.
 Na Vinici
286.0 m. n.m.
Vinice
věž - rozhledna, zachovalý, v návštěvních hodinách, Středočeský kraj, Úvaly
Kovová konstrukce telekomunikační věže mobilních operátorů byla vybudována v dubnu 2013. Je vysoká přes 31 m s vyhlídkovou plošinou ve výši 21 m. Protože ihned nedošlo ke shodě na smlouvě o provozování rozhledny, byla oficiálně zpřístupněna až v dubnu 2015. V denních hodinách je přístupná volně.
 nádraží Praha-Královské Vinohrady
205.0 m. n.m.
technická památka, chátrající, nepřístupno, Hl.m.Praha, Praha 2-Vinohrady
Secesní budova nádraží, postavená v letech 1912–1913 podle projektu architekta Jana Heindla. Původně zastávka Královské Vinohrady (Königliche Weinberge) byla v letech 1923–1933 stanicí. Zrušena v červnu 1944, částečně sloužila až do 60. let 20. století. Dnes sídlo Technické ústředny Českých drah.
 nádraží Praha-Vyšehrad
technická památka, chátrající, nepřístupno, Hl.m.Praha, Praha 2-Nové Město
Secesní nádražní budova vybudovaná v l.1904–05, snad podle projektu Antonína Balšánka či Jana Vejrycha. Jako železniční stanice byla zrušena 1960, dnes zde funguje výhybna. V roce 2008 byla zbořena hrázděná čekárna. Budova, v roce 2001 vyhlášena jako kulturní památka, je řadu let opuštěná a chátrá.