Dvě historické tramvajové dráhy z konce 19. stol. na ostrově Isle of Man s původními tramvajemi v pravidelném provozu. Snaefelská horská dráha vede na nejvyšší vrchol ostrova Snaefell. Obě dráhy se setkávají v městečku Laxey.
historické tramvajové tratě
Vůz číslo 16. M.E.R. z roku 1898 v Laxey.
© Pavel Semple, 04/2017
Tramvajová stanice v městečku Laxey na východním pobřeží ostrova Isle of Man je místem setkání dvou historických tramvajových tratí. V nadmořské výšce 40 m tu začíná světoznámá tramvajová trať Snaefell Mountain Railway, která vede z Laxey na nejvyšší vrchol ostrova Snaefell (621 m n. m.). Zároveň je Laxey také na trase tramvají elektrické dráhy Manx Electric Railway – (M.E.R.), která vede z Douglasu do Ramsey podél východního pobřeží ostrova. Obě tratě provozují tramvaje z konce 19. stol. Jde tak o nejstarší tramvaje na světě v pravidelném provozu na jejich původním místě. Kromě tramvají je Laxey známé především velikým vodním kolem Laxey Wheel. To sloužilo k pumpování vody z dolů. Je snadno dosažitelné pěšky asi 1,5 km od tramvajové stanice. Dále je přímo v městečku k vidění také jedna megalitická hrobka. Výjezd tramvají na Snaefell je možno spojit s pěší turistikou v okolí.
Pavel Semple, 28.7. 2018
popis

Dráha M.E.R. má rozchod 914 mm (3 stopy), délku 27.4 km s 33 mezilehlými zastávkami. V celé délce je dvoukolejná. Napájení je 550 V stejnosměrných. Dnes funguje v turistickém režimu od jara do podzimu. Původní tramvaje jsou stále v pravidelném provozu. Obyvatelé ostrova ji většinou nevyužívají a dávají přednost autobusu. Ten je totiž doveze až do centra Douglasu, zatímco tramvaje jen na severní předměstí. Objevují se úvahy, že by úsek dráhy z Douglasu do Laxey mohl být zmodernizován a prodloužen do centra Douglasu. Turistům by zůstala druhá část tratě z Laxey do Ramsey, která je údajně turisticky atraktivnější. Horská dráha Snaefell Mountain Railway má širší rozchod 1067 mm. Je tak s podivem že dvě tramvajové dráhy stavěné ve stejné době na stejném místě jsou nekompatibilní. Tramvaje horské dráhy je ale možno ručně přerozchodovat. Délka tratě je přes 8 km a v celé délce je dvojkolejná. Napájení je 550 V stejnosměrných. Na…  číst dále

Pavel Semple, 28.7. 2018
(online Wikipedia)

historie

První fáze elektrické dráhy Manx Electric Railway – (M.E.R.) o rozchodu 914 mm byla projektována v roce 1889. V té době zažíval ostrov veliký turistický ruch. Povolení k výstavbě bylo uděleno v roce 1892 a stavba byla zahájena na jaře 1893. V létě toho roku byly dodány první tři tramvaje (čísla 1 - 3) a šest otevřených vlečných vozů od firmy G. F. Milnes & Co. Dvě z těchto tří tramvají jsou dosud v provozu. Dne 7. září 1893 byl zahájen provoz z Douglasu do nedalekého údolí Groudle. Místní podnikatel Alexander Bruce ale již v tom samém roce zažádal o povolení k prodloužení tratě do Laxey. Ostrovní parlament udělil povolení v listopadu 1893 a výstavba začala v únoru 1894. V té době bylo dodáno dalších šest tramvají (čísla 4 - 9) s vylepšenými sběrači a šest vlečných vozů, opět od firmy G. F. Milnes & Co. Nový úsek byl slavnostně otevřen 28. července 1894. V roce 1895 byly dodány…  číst dále

Pavel Semple, 28.7. 2018
( https://manxelectricrailway.co.uk/features/history/ , online Wikipedia).

Půdorys místa


Komentáře

Britské korunní dependence, Man, Man

Místa v okolí

Základní informace místa
ID místa: 13955
Typ místa: technická památka
Stav místa: zachovalý
Přístupnost: volně přístupno
Uveřejněno: 29.7.2018
Pokud se Vám vložené informace nelíbí nebo jste nalezli chybu, je možné ji opravit.
Upravit, vložit informace

A další technické památky v okolí

reklama