Románský kostel z 2. pol. 12. st., přestavěn goticky - vých. chór (kol. 1290), 1330 sev. portál, presbytář (1349-cca 1370), halové trojlodí (pol. 15. st.). Ve 19. st. puristické úpravy. Výstavný chrám má dochované četné románské a gotické prvky – klenby, portály, vitraje, lavice, soubor 13 zvonů.
Dóm Panny Marie v Erfurtu
Prostor dnešního Dómského pahorku (Domhügel) v Erfurtu byl zřejmě místem nejstarších křesťanských kultovních staveb, založených v polovině 8. století svatým Bonifácem při jeho misii v dosud slovanských oblastech na východní hranici franské říše. Nejstarší doložené stavební pozůstatky v místech dnešního dómu pocházejí z 12. století. Tehdy proběhla stavba románského chrámu Panny Marie, doložená písemnými prameny (vysvěcen 20. 6. 1182). Z této budovy se dodnes zachovala spodní část chórového trojvěží. Románský kostel postačoval potřebám kapituly pouhých sto let. Roku 1290 byl vysvěcen nový raně gotický východní chór, který nahradil původní nevelkou apsidu. Dokončena byla i střední věžice chórového trojvěží. Roku 1251 je zde poprvé zmiňován zvon Gloriosa, dochovaný dodnes po několika přelitích v podobě z roku 1497. Kolem roku 1330 byl postaven representativní severní portál s trojúhelníkovým půdorysem předsíně a bohatou sochařskou výzdobou. Ani raně gotický presbytář nevyhovoval dlouho: od roku 1349 se začal budovat vrcholně gotický chór, který bylo nutno vysadit nad úbočí Dómského pahorku na sokl s arkádami. Této skutečnosti bylo využito ke zřízení nepravé krypty, tzv. dolního kostela. Stavba nového presbytáře skončila jeho vysvěcením počátkem 70. let 14. století. V polovině 15. století začala stavba pozdně gotického halového trojlodí. Roku 1455 byl zbořen jeho románský předchúdce, výstavba haly skončila zřejmě 10 let nato. Jižně od dómu se zachoval dómský klášter, který byl do roku 1837 sídlem kapituly. Většina dochovaných budov pochází ze 13. a 14. století. Dóm se od výstavby trojlodí příliš stavebně neměnil. V největším ohrožení byl během napoleonských válek, kdy jistou dobu sloužil jako stáje francouzských vojsk. Rovněž tlak na sekularisaci bývalého biskupského města po jeho připadnutí Prusku jeho stavu příliš nesloužil. Až ve II. polovině 19. století proběhla puristická rekonstrukce. Dómu…
číst dáleIvan Grisa, 27.2. 2011