
Řezno, německy Regensburg, je bavorské město na Dunaji v Německu. Nachází se zde centrum diecéze, do které České země spadaly před vyhlášením pražského biskupství v roce 973. Řezno leží v nejsevernějším místě Dunaje, v ohybu řeky, kde se do ní vlévají řeky Naab a Regen. Řezno je čtvrtým největším městem Bavorska. Kamenný most, německy Steinerne Brücke, vede přes řeku Dunaj a najdeme ho severně od historického centra města.
První mostní oblouk a první pilíř na jižní straně mostu byly zapuštěny zcela pod terén v roce 1551. Kamenný most není postaven v přímém směru, ale zatáčí se mírně k východu. Zohledňuje průběh proudu, stoupá ke středu a překonává výšku 5,50 m. Pilíře jsou nestejné tloušťky a různě uspořádané. Odlišné jsou i mostní klenby. 16 oblouků má světlou šířku 10,45 m až 16,70 m, liší se i výška obloukových otvorů. Dnes je vidět pouze 14 volných oblouků. Most byl dříve 336 m dlouhý a nyní je dlouhý 309 m. Po rekonstrukci nemá žádné chodníky a je široký 7,51 až 7,60 m. Z toho 18 cm připadá na parapetní stěny. Mostní pilíře byly založeny na dubových roštech a skládají se z kvádrů z řezenského zeleného pískovce a dunajského vápence, které byly zasypány lomovými kameny. Ve 20. století byl most těžce poškozen, zejména vniknutím silniční soli v důsledku nedostatečné hydroizolace a zvyšujícím se zatížením rostoucím hustým provozem. Proto v letech 2010 až 2018 bylo nutné rozsáhle renovovat a obnovit pilíře mostu a parapety. Komunikace byla utěsněna a vybavena novým povrchem a novými parapety. Po kamenném mostě byl zakázán automobilový provoz. A jako pěší stezka po rekonstrukci opět spojuje staré město Regensburg se severní stranou Dunaje. Most překonává dvě ramena Dunaje a bývalý mlýnský kanál..
Je považován za mistrovské dílo středověké architektury a nejstarší dochovaný most v Německu. Steinerne Brücke, jediný dunajský most mezi Ulmem a Vídní, získal po svém vybudování velký význam jako pohodlné spojení dálkových obchodních cest z jihu na sever. Řezno jako překladiště těžilo nejen z celních výnosů z dálkového obchodu, a most tak výrazně usnadnil obchod s blízkým severním okolím. Most zůstal po 800 let jediným mostem, který ve městě Regensburg překračoval obě ramena. Z bývalých tří mostních věží se dochovala pouze jižní mostecká věž, která byla postavena na konci 13. století. Měla vždy zvláštní význam jako věž vstupní brány do městského areálu. Dnes je mostecká věž přístupná jako muzeum mostecké věže..
Stavitel mostu prohrával, a proto uzavřel dohodu s ďáblem, že pokud s jeho pomoci dokončí most dříve, než bude dostavěna katedrála, vezme si ďábel na oplátku první živou bytost, která přes most přejde. Po hotovém mostě nechal stavitel přeběhnout psa a podmínka dohody s ďáblem byla splněna. Druhý stavitel měl po své porážce spáchat sebevraždu skokem z věže katedrály. Datování vzniku mostu a katedrály naznačuje, že tato legenda není pravdivá. Most byl stavěn v letech 1135 až 1146, katedrála v letech 1250 až 1264, o více než 100 let později..