
Jednokolejná úzkorozchodná trať má neobvyklý rozchod 686 mm a délku 12 km. Začíná v Tywynu v nadmořské výšce 12 m a končí ve stanici Nant Gwernol ve výšce 100 m. Na trase je deset mezilehlých zastávek. Poslední mezilehlá zastávka Abergynolwyn bývala konečnou pro cestující. Závěrečný úsek tratě vedl na začátek pozemní lanové dráhy. Ta začínala za dnešní konečnou stanicí Nant Gwernol. Odtud byly nákladní vozíky taženy vzhůru a spouštěny dolů na lanech pomocí protiváhy. Pozůstatky přístřešku pro lanové soustrojí jsou dosud patrné na konci bývalé kolejové rampy nad Nant Gwernolem. Tímto způsobem trať pokračovala vzhůru do hor v délce dalších 2 km s převýšením 150 m. Břidlicový lom Bryn Eglwys ležel v nadmořské výšce 250 m. Další pozemní lanová dráha sestupovala z tratě do vesnice Abergynolwyn. V ní žili dělníci zaměstnaní v lomu. Koleje byly prodlouženy do jednotlivých ulic. Kolejové vozíky s uhlím, stavebním materiálem… číst dále
Úzkorozchodná trať Talyllyn sloužila k dopravě břidlice z lomu Bryn Eglwys v jižní části pohoří Snowdonia do překladiště na hlavní železniční trati v Tywynu. U jejího vzniku stál provozovatel lomu, průmyslník William McConnel. Trať byla uvedena do provozu v roce 1865 a oficiálně otevřena v prosinci 1866. Stala se první úzkorozchodnou parní dráhou v Británii s povolením k přepravě cestujících. Během provozu se potýkala s nedostatkem investic, zůstala ale provozuschopná. V osmdesátých letech 19. stol. v lomu pracovalo 300 dělníků. V té době bylo každý rok vyprodukováno 8 000 tun hotové střešní krytiny. Silná byla také osobní doprava, ročně kolem 23 000 přepravených osob. Ke konci 19. stol. ale začala těžba břidlice upadat. V 1. pol. 20. stol. trať přežívala díky zájmu turistů. V roce 1951 se stala celosvětově první nostalgickou muzejní železnicí. Do té doby na ní jezdily pouze obě původní parní… číst dále