Jednokolejná úzkorozchodná trať s rozchodem 686 mm a délkou 12 km na jihu Národního parku Snowdonia. Provoz zahájen r. 1866, odvoz břidlice z lomu a silná osobní doprava. Od r. 1951 první nostalgická muzejní železnice světa. Od r. 2021 spolu s krajinou břidlic severozápadního Walesu památka UNESCO.
dráha Talyllyn
Lokomotiva číslo 4. Edward Thomas při čerpání vody na zastávce Dolgoch.
© Pavel Semple 06/2010

Ve Walesu je celá řada úzkorozchodných drah s pravidelným parním provozem. Jednou z nich je dráha Talyllyn [Talychvin] vedoucí z Tywynu do Abergynolwynu. Tywyn leží na západním pobřeží Walesu. V obci je vlaková zastávka na pobřežní trati Machynlleth-Pwllheli. Na této trati jsou také zříceniny hradů Harlech a Criccieth.

Stanice úzkorozchodné dráhy je přibližně 150 m od hlavní vlakové zastávky. Dráha vede malebnou krajinou v nejjižnější části Národního parku Snowdonia, je proto zajímavá také z hlediska pěší turistiky. Z konečné stanice Nant Gwernol je možno vyrazit pěšky na 2 km vzdálenou zříceninu hradu Castell y Bere. Celou oblast pokrývá turistická mapa Ordnance Survey OL 23 v měřítku 1:25 000.

Pavel Semple, 8.8. 2021
 1.5 min
Ikona Jednokolejná úzkorozchodná trať má neobvyklý rozchod 686 mm a délku 12 km. Začíná v Tywynu v nadmořské výšce 12 m a končí ve stanici Nant Gwernol ve výšce 100 m. Na trase je deset mezilehlých zastávek. Poslední mezilehlá zastávka Abergynolwyn bývala konečnou pro cestující. ...
8.8. 2021, Pavel Semple

Závěrečný úsek tratě vedl na začátek pozemní lanové dráhy. Ta začínala za dnešní konečnou stanicí Nant Gwernol. Odtud byly nákladní vozíky taženy vzhůru a spouštěny dolů na lanech pomocí protiváhy. Pozůstatky přístřešku pro lanové soustrojí jsou dosud patrné na konci bývalé kolejové rampy nad Nant Gwernolem. Tímto způsobem trať pokračovala vzhůru do hor v délce dalších 2 km s převýšením 150 m. Břidlicový lom Bryn Eglwys ležel v nadmořské výšce 250 m. Další pozemní lanová dráha sestupovala z tratě do vesnice Abergynolwyn. V ní žili dělníci zaměstnaní v lomu. Koleje byly prodlouženy do jednotlivých ulic. Kolejové vozíky s uhlím, stavebním materiálem a dalším rozličným zbožím byly od lanovky taženy ručně nebo koňmo. Zpátky nahoru na trať putovaly mimo jiné i vozíky s odpadem z místních žump. Na trati tedy jezdily také žumpové expresy. Jejich obsah byl vyprazdňován podél tratě, určitě končil jako hnojivo na polích a pastvinách. V současnosti (2021) má dráha šest parních lokomotiv pro osobní vlaky a čtyři motorové lokomotivy pro údržbu. Parní lokomotivy jsou číslo 1 Talyllyn (1864, Fletcher, Jennings & Co.), číslo 2 Dolgoch (1866, Fletcher, Jennings & Co.), číslo 3 Sir Haydn (1878, Hughes’ Loco & Tramway Eng. Works Ltd), číslo 4 Edward Thomas (1921, Kerr, Stuart & Co. Ltd.), číslo 6 Douglas (1918, Andrew Barclay & Co. Ltd.) a číslo 7. Tom Rolt. Lokomotiva číslo 7 je na dráze nejsilnější. Byla zkompletovaná v místní dílně za použití dílů z irské parní lokomotivy z roku 1949. V provozu je od roku 1991..

8.8. 2021 Pavel Semple
(místní informační tabule a různé internetové zdroje)
 1.9 min
Ikona Úzkorozchodná trať Talyllyn sloužila k dopravě břidlice z lomu Bryn Eglwys v jižní části pohoří Snowdonia do překladiště na hlavní železniční trati v Tywynu. U jejího vzniku stál provozovatel lomu, průmyslník William McConnel. Trať byla uvedena do provozu v roce 1865 a oficiálně otevřena v prosinci 1866. Stala se první úzkorozchodnou parní dráhou v Británii s povolením k přepravě cestujících. ...
8.8. 2021, Pavel Semple

Během provozu se potýkala s nedostatkem investic, zůstala ale provozuschopná. V osmdesátých letech 19. stol. v lomu pracovalo 300 dělníků. V té době bylo každý rok vyprodukováno 8 000 tun hotové střešní krytiny. Silná byla také osobní doprava, ročně kolem 23 000 přepravených osob. Ke konci 19. stol. ale začala těžba břidlice upadat. V 1. pol. 20. stol. trať přežívala díky zájmu turistů. V roce 1951 se stala celosvětově první nostalgickou muzejní železnicí. Do té doby na ní jezdily pouze obě původní parní lokomotivy číslo 1 a 2. V roce 1951 byly zakoupeny další dvě (číslo 3 a 4.) z nedaleké zrušené dráhy Corris. V roce 1976 byla osobní doprava prodloužena z původní konečné stanice Abergynolwyn do nové koncové stanice Nant Gwernol. Bylo přitom použito drážní těleso původní tratě vedoucí do lomu. Od roku 2001 mají osobní vlaky samočinnou průběžnou brzdu. Dráha měla od roku 1889 výjimku z povinného vybavení všech osobních vlaků touto brzdou. Odůvodněním byly vysoké náklady při instalaci tohoto brzdového systému a celková nízká rychlost jízdy na dráze. Samočinná průběžná brzda brání samovolnému pohybu vozů v případě roztržení vlaku. V roce 2005 byla přestavěna staniční budova v Tywynu. Od té doby je v ní železniční muzeum. Od roku 2021 je trať spolu s celou krajinou břidlic v severozápadním Walesu na seznamu Světového dědictví UNESCO. Trať inspirovala reverenda W. V. Awdryho (1911-1997) při psaní série knih O mašince Tomášovi (The Railway Series). Knihy začaly vycházet v roce 1945. Spisovatelova pracovna je dnes součástí expozice železničního muzea v Tywynu. Nejstarší lokomotiva číslo 1 Talyllyn z roku 1864 dostala v příběhu jméno Skarloey. Obě lokomotivy (knižní a skutečná) byly opotřebované a unavené. Byly ale poslány do opravy a náramně pookřály. Talyllyn je celosvětově nejstarší parní lokomotiva v pravidelném provozu na místě svého určení z výroby..

8.8. 2021 Pavel Semple
(místní informační tabule a různé internetové zdroje)

Komentáře

Spojené království, Wales,

Místa v okolí

Nahrávám místa v okolí
Načítám seznam míst
Základní informace místa
ID místa: 15866
Typ místa: technická památka
Stav místa: zachovalý
Přístupnost: volně přístupno
Uveřejněno: 8.8.2021
Pokud se Vám vložené informace nelíbí nebo jste nalezli chybu, je možné ji opravit.
Upravit, vložit informace

A další technické památky v okolí

Naposledy navštívené

reklama