
Le Mans je historické město ve Francii, sídlo správy departementu Sarthe v regionu Pays de la Loire. Leží na řece Sarthe. Dříve bylo hlavním městem historického území Maine. Katedrálu Saint-Julien najdeme v historickém centru města. Leží 200 m východně od nábřeží řeky Sarthe a 2 km severně od nádraží. Vzhledem k velikosti katedrály je nepřehlédnutelná. Dnes je město známé mj. jako dějiště automobilových závodů 24 hodin Le Mans.
Velké západní okno pochází z doby kolem roku 1155. Okno Nanebevstoupení, směrem k západnímu konci jižní lodi hlavní lodi, je datováno do roku 1120, což z něj činí jedno z nejstarších dochovaných vitráží ve Francii. Mezi vitrážovými mozaikami v katedrále se nachází proslulé zobrazení Ježíše s ženskými rysy. Okna představují pestrou škálu výjevů ze Starého a Nového zákona, života svatých a různých zázraků Panny Marie. Do jižní hlavní lodi se vchází raně gotickým portálem, který poskytuje útočiště pro ceremonie a procesí vcházející do katedrály. Na veřejích jsou vyobrazeni sv. Petra a sv. Pavla, lemované osmi starozákonními postavami na sloupech ostění. V pravém rohu západního průčelí je 4,5 m vysoký prehistorický menhir, místně známý jako Kámen svatého Juliána..
Jeho stavba pochází z 6. století. O podobě původního kostela založeného zde sv. Juliánem, není ale nic známo. V první polovině 9. století došlo k velké přestavbě původního Juliánova kostela. Tato nová budova, navržená pro uložení relikvií svatého Juliána, zahrnovala velký chór s apsidou a místností s pěti oltáři. Další přestavba byla provedena v průběhu druhé poloviny 11. století, kolem roku 1060 a dokončena a vysvěcena byla roku 1120. Došlo k velké přestavbě kostela, vznikly okrouhlé klenuté arkády a jednotlivé lodě po obou stranách dostaly větší centrální klenby. Po požáru v roce 1134 byl zahájen velký program přestavby. Nová díla byla částečně financována anglickým králem Jindřichem II., jehož otec Geoffroy z Anjou zde byl pohřben v roce 1151. Zatímco předchozí budovy měly všechny dřevěné střechy, nová loď, která se dodnes dochovala z velké části nedotčená, obsahovala kamenné klenby. Tato vlastnost vyžadovala značné zesílení starých zdí a přidání opěr podél boků lodi..