Proč už nechci klimatizaci Daikin a jakou vybrat klimatizaci abyste za 3 roky nemuseli řešit opravu?
10. únor 2023 | Jiří Vlky Čížek 4.9 min | Ostatní
Po negativní zkušenosti s klimatizací značky Daikin a hlavně s přístupem firmy jsem se začal o tuto problematiku zajímat a hledal jak jsou na tom jiné značky a výrobky. Téma se zaobírá splitovými klimatizacemi.
Nejdříve malý příběh na začátek. Před třemi lety a kousek jsme si do bytu pořídili klimatizaci. Protože jsme měli dobrou zkušenost se splitovou klimatizací od firmy Panasonic poptávali jsme přes internet právě tuto značku. Montážní firma, kterou jsme mimo jiné oslovili, nám doporučila zaručeně lepší od firmy Daikin se skvělým designem. Trochu jsme váhali, ale nechali se přesvědčit. Po uhrazení zálohy byla klimatizace nainstalována. Klimatizaci jsme nepoužívali často, vždy jen při velkých vedrech a párkrát v zimě na přitopení. V součtu jsme ji zapnuli maximálně 40x. Jenomže tři roky záruky uplynuly jako voda a problém na sebe nenechal dlouho čekat. Po zapnutí se ventilátor roztočil na svůj největší výkon a na nic jiného již nereagoval.
Mrtvola za tři roky a kousek
Je to věc a má nárok na poruchu. Zavolali jsme servisní firmu. Technici přijeli, dálkovým ovladačem klimatizaci zapnuli a vypnuli a prohlásili "to je deska" a odjeli. Osobně jsme očekával sofistikovanější přístup. Napojení jednotky na diagnostiku a přesné zjištění závady. Případně kontrolu jednotlivých součástí. To se nestalo a po několika dnech mi přišla nabídka na díly za 16.300,- Kč, tedy cena za kterou se dá pořídit například split Samsung. Celá klimatizace Daikin Emura vyšla na částku přes 50.000 Kč včetně montáže a proto jsme nyní uvažovali o nákupu nové vnitřní jednotky s plnou zárukou. Jenže zde se objevil problém. Dnes vyráběné jednotky už nejsou kompatibilní s venkovní jednotkou, kterou máme. Tedy je nutné koupit kompletně novou a nebo nechat vyměnit vnitřní komponenty. Napsal jsem dotaz na firmu Daikin, ale ani po 14 dnech se nikdo neobtěžoval odpovědět. Avizovaná arogance se tedy přenesla do praxe. Zkusil jsme to tedy znovu a uvidím zda se nějaké odpovědi dočkám. Klimatizace Daikin nás vyšla do okamžiku rozbití každý rok na 17.000,- Kč. Zajímavé by bylo zjistit, jaká je pozáruční doba, po kterou firma musí držet servis prodaného výrobku.
Máme dlouholetou osobní zkušenost s klimatizacemi Panasonic. V žádném případě ji nechci protěžovat, ale u nás již funguje přes 15let a ještě jsme ani nedoplňovali chladivo, protože prostě nebyl čas. Topíme s ní i chladíme. Slibuji, že ji letos necháme před létem zkontrolovat, zaslouží si to. Dle nezávislých testů se na prvním místě vyskytují klimatizace Samsung. Pravdou je, že jsou vidět nejčastěji po celém světě. Pracují v náročných podmínkách tropických zemí mnoho let bez servisního zásahu a periodických prohlídek. Jako další musím zmínit Sinclair. Také se jedná o klimatizace na podobné úrovni jako Samsung. Dále pak Toshiba, Panasonic, LG a spousta dalších.
Třeba je to o štěstí
My jsme ho v tomto případě s klimatizací Daikin neměli. Ještě jsme měli splitovou klimatizaci značky DESA, která fungovala asi 7 let bez jakékoliv závady a to stála necelých 12.000,- Kč. Byla to samoinstalační sada, kdy jste do venkovní jednotky nacvakli trubičky a mohli jste chladit.
Co říci závěrem? Firma Daikin nás potrestala za to, že jsme si koupili jejich výrobek za cenu přes 50.000Kč a po třech letech provozu je cena dílů v hodnotě nové klimatizace. Dobrá firma dává na své výrobky záruku delší než zákonem stanovenou. U některých výrobků je záruka i 10 let a to o něčem vypovídá. A když už se něco rozbije, tak by oprava neměla být v hodnotě nového zboží.
Dovolte mi malou spekulaci. V dnešní době není problém díky programu v řídících jednotkách vygenerovat jakoukoliv závadu a ještě zamést stopy. Stačí jen chytrá analýza, nastavit náhodný čas po době n od spuštění a nakonec když budu důsledný, zamést stopy a přepsat část kódu v paměti, která tuto chybu způsobila aby ji nebylo možné dokázat. Ano, dá se vhodným obvodem programově i fyzicky zlikvidovat jakákoliv klíčová součástka. Možná je toto hodně paranoidní přístup, ale co když to tak skutečně funguje. Jen se o tom tiše mlčí. Proto je na EU aby regulovala spotřební zboží a jeho životnost s možností dostupné opravy. Koupili jste si pračku a po 5 letech Vám servisní technik řekl "to je deska za 5.000" a vy jste raději šli koupit novou pračku.
Opravdu je to o štěstí a také rozumném výběru
- Dobře zkontrolujte jakou záruku na výrobek firma nebo prodejce dává. Pokud je na výrobek delší záruka, nebojte se koupit i dražší zboží.
- Zjistěte si kolik let musí firma držet servis prodaného výrobku.
- Nevěřte reklamním sloganům, slovo reKLAMA vychází ze slova klamat.
- Zeptejte se na kolik vyjde hlavní deska v přípravě pozáruční opravy. Abyste nebyli překvapeni. Jiné díly jsou již zlomek ceny.
- Raději počítejte s tím, že po záruce se výrobek rozbije. Spočítejte si na kolik Vás jeho vlastnictví ročně přijde a jakou cenu jste ochotni ročně nenávratně investovat.
- Poslouchejte zkušenosti ze svého okolí a ptejte se.
- Důvěra se snadno ztratí a těžko získává zpět. Já osobně už Daikin doporučit nemohu, vy snad budete mít více štěstí.
Hodně štěstí při výběru Vašeho nového chladícího zařízení, nikdo Vám nezaručí, jak dlouho bude fungovat, ale co ovlivnit můžete je rozumný výběr.
Použité zdroje:
- Článek vystihuje osobní zkušenost jeho autora a přenáší do něj část své bezmocné frustrace.
- A hle - další info o aroganci Daikinu - https://www.energoportal.cz/forum/tepelna-cerpadla/daikin-spolehlivost-a-dostupnost-servisu-175251/