Dnešní místní dráha byla původně součástí hlavní tratě z Vídně do Brna přes Hrušovany nad Jevišovkou. Byla tedy součástí alternativní trasy stávající hlavní tratě z Vídně do Brna přes Břeclav. Zatímco trať přes Břeclav provozovala od roku 1839 c. k. privilegovaná Severní dráha císaře Ferdinanda, trať přes Hrušovany nad Jevišovkou provozovala od roku 1870 c. k. privilegovaná Rakouská společnost státní dráhy. Šlo tedy o dvě konkurenční tratě. Žádost ke stavbě podaly státní dráhy již v listopadu 1859, došlo ale k soudnímu sporu mezi oběma společnostmi. První vlaky vyjely na novou trať 24. listopadu 1870.
V roce 1873 jezdil na dráze mezi Vídní a Brnem jeden pár rychlíků, dva páry osobních vlaků a jeden pár smíšených vlaků. Osobní vlaky vyrazily z Vídně po šesté hodině ranní a šesté hodině večerní. Do Brna dorazily po pěti hodinách jízdy. Cestou zastavovaly ve Stockerau, Lávě nad Dyjí, Hrušovanech nad Jevišovkou a Střelicích. V Hevlíně do roku 1881 zastávka nebyla. Rychlík vyrazil z Vídně odpoledne po jedné hodině, cestou nikde nezastavoval a do Brna dorazil po více než třech hodinách jízdy. Pro srovnání dnešní rychlíky jedou z Vídně do Brna přes Břeclav necelých 90 minut. Jízdní doba je tedy o polovinu kratší. Stanice Hevlín vznikla teprve v roce 1910, vznik samostatného Československa ale význam tratě oslabil. I tak po ní nadále jezdily přímé osobní vlaky mezi Vídní a Brnem. Na konci druhé světové války zničila všechny železniční mosty mezi Hevlínem a Lávou ustupující německá armáda. Trať byla opravena a v červnu 1946 byla opět průjezdná, k obnově pravidelné dopravy přes hranici ale nedošlo. V padesátých letech 20. století byly železniční mosty na moravské straně hranice odstraněny a hranice samotná byla uzavřena železnou oponou. Úsek trati z Hrušovan nad Jevišovkou do Hevlína zůstal provozuschopný, ČSD jej provozovaly jako lokálku číslo 245. Po roce 1989 byly na obou stranách hranice snahy zdejší železniční spojení obnovit. Nic se ale nedělo a v roce 2010 byla nakonec na lokálce 245 zastavena pravidelná osobní doprava. Od té doby byly na trati jen občasné zvláštní jízdy pro veřejnost. V roce 2018 byla trať v havarijním stavu, muselo ale dojít alespoň k výměně prohnilých pražců, vlaky se totiž na dráhu vrátily. Stanice v Hrušovanech byla v roce 2018 na žádost obce Šanov přejmenována na Hrušovany nad Jevišovkou-Šanov. Od února 2020 je majitelem tratě obec Hevlín. Legislativně byla lokálka převedena z kategorie regionální dráhy na místní dráhu. Tento krok na ní usnadňuje administrativu a provoz. Od roku 2021 je zde občasná turistická doprava. Ve staniční budově Hevlín má být zřízeno malé železniční muzeum.Text: historie
25.5. 2022 - Pavel Semple
Zdroje
(online Wikipedie a https://tv.idnes.cz/technika/zanikle-trate-dil-51-hevlin-laa-an-der-thaya-novosedly-jizni-morava-rakousko.V211230_005925_idnestv_vrja)