V roce 1870 byla založena železniční společnost Isle of Man Railway Company. Ta 1. července 1873 otevřela první úzkorozchodnou železnici z Douglasu napříč středem ostrova do Peelu. Dne 1. srpna 1874 byla uvedena do provozu současná úzkorozchodná železnice z Douglasu do Port Erinu. Ta měla původně končit v Castletownu, kvůli stavbě doku byla ale prodloužena do Port Erinu. O několik let později byl dok v Port Erinu zničen během bouře a nebyl obnoven, železnice ale zůstala. V letech 1878-1879 postavila společnost Manx Northern Railway třetí úzkorozchodnou železnici ze Saint John’s (na železnici z Douglasu do Peelu) do města Ramsey na severu ostrova. V roce 1885 byla postavena krátká odbočka ze Saint John’s do olověných dolů ve Foxdale. Tím dosáhly ostrovní úzkorozchodné parní dráhy své maximální délky 74 km. Do konce 19. století byly navíc postaveny elektrické tramvajové tratě z Douglasu přes Laxey do Ramsey a horská dráha z Laxey na vrchol Snaefellu (celková délka přes 35 km, viz samostatné heslo historické tramvajové tratě). V roce 1905 byla společnost Manx Northern Railway sloučena s Isle of Man Railway Company. Úzkorozchodné parní dráhy z Douglasu do Peelu a ze Saint John’s do Ramsey a Foxdale byly zrušeny a odstraněny v roce 1975. Od té doby je úzkorozchodná parní železnice z Douglasu do Port Erinu na ostrově jediná. Od roku 1978 je majetkem ostrovní vlády, která na ní zajišťuje sezónní dopravu. Na začátku 21. století byl obnoven železniční svršek.
Text: historie
11.7. 2025 - Pavel Semple
Zdroje
https://en.wikipedia.org/wiki/Isle_of_Man_Railway