Hlavní nádraží je orientováno ve směru severoseverovýchod-jihojihozápad. Je na hranici městských částí Praha 1, Praha 2 a Praha 3. Moderní jedno a dvoupodlažní odbavovací hala z let 1972-1979 stojí v Praze 1. Secesní nádražní budova z let 1901-1909, dvoulodní ocelová prosklená hala nad nástupišti a kolejiště jsou v Praze 2. Severní zhlaví kolejiště je v Praze 3. Staniční budova s odbavovací halou stojí na západní straně kolejiště. Na východní straně je kolejiště pod svahem Žižkova a Vinohrad. Nádraží je z obou stran sevřeno mezi železničními tunely. Vítkovské tunely jsou od severního zhlaví vzdáleny přibližně 450 m, Vinohradské tunely začínají přímo u jižního zhlaví. Nádraží má 9 nástupišť (7 obousměrných), 16 nástupních hran a 15 průběžných kolejí. Poslední průběžná kolej je mimo nástupiště, severním směrem z ní odbočují kusé koleje do vozovny a k nakládce autovlaků.

Téměř symetrická secesní nádražní budova, známá jako Fantova budova, má ve střední části rozměrnou půlkruhovou halu s půl kopulí. Jde o původní odbavovací halu, která sloužila do 1. července 1977, kdy byla otevřena nová odbavovací hala. Ploché vnější západní průčelí má trojúhelný střešní štít. Průčelí dominuje rozměrné půlkruhové okno, pod nímž je umístěna pětice dveří hlavního vstupu. Ten dnes vede přímo ke krajnici Severojižní silniční magistrály. Vstup kryje prosklená kovová markýza, podepřená secesními příporami. V obou nárožích hlavního průčelí stojí zapuštěné čtverhranné věže s hodinami. Jejich horní dvě podlaží jsou kruhová s drobnými obdélnými okny a secesní výzdobou. Věže jsou zakončeny kovovými prosklenými kopulemi. Uvnitř jsou v hale dochovány původní pokladny, částečně upravené na kavárnu.
Ze střední haly Fantovy budovy vybíhá jižním a severním směrem dvojice jednopatrových spojovacích křídel s vysunutými prosklenými přízemními arkádami bočních chodeb. Na jejich koncích stojí dvojice obdélných budov, které nejsou zcela shodné. Severní budova má honosné balkóny ve druhém patře západního průčelí. Jižní a severní koncová průčelí obou koncových budov korunují zasunuté čtverhranné věže s hodinami. Na koruně obou věží jsou zděné báně s okřídleným železničním kolem. Železniční kolo z obou stran podepírají sochy na podstavcích. Pod bání je nad čelními hodinami orlice. Další orlice korunují všechna čtyři nároží koncových budov. Ve středu valbových střech jsou prosklené světlíky k osvětlení schodišť. V interiérech jsou kanceláře, reprezentační sál a prezidentský (původně císařský) salónek s bohatou secesní výzdobou.
Moderní jedno a dvoupodlažní odbavovací hala z období let 1972-1979 má ocelovou a železobetonovou konstrukci. Halu navrhli architekti Jan Bočan, Josef Danda, Alena a Jan Šrámkovi a Julie Trnková. Přední jednopodlažní část haly je do Vrchlického sadů otevřena prosklenou stěnou. Uvnitř jsou vstupy do podzemní stanice metra. Na střeše je parkoviště. Zadní část haly je dvoupodlažní, v přízemí jsou pokladny, v prvním patře obchody a vstupy do tří podchodů k nástupištím. Severní podchod je zároveň průchodem na Žižkov. Po střeše zadní části haly je vedena Severojižní silniční magistrála.

Text: popis
8.2. 2023 - Pavel Semple

Zdroje
(https://pamatkovykatalog.cz/zeleznicni-stanice-praha-hlavni-nadrazi-14916884)