V roce 1905 majitel zdejšího panství Friedrich Herceg požádal uherské ministerstvo obchodních věcí o souhlas ke stavbě lesní železnice z Vígľaše do nitra Poľany. Poté začala stavba tratě o rozchodu 760 mm projektovaná inženýrem Plankem.
První úsek od Hrochoťského mlýna na pilu v Očové byl zprovozněn roku 1906. Dne 23. listopadu 1907 byla již zprovozněna celá železnice o délce 26 km. Železnice sloužila hlavně pro svoz dřeva na pilu v Očové a na skladiště ve Vígľaši. Někdy se přepravovaly i jiné druhy nákladů a nezanedbatelný význam měla i osobní doprava. Zpočátku dopravu na trati zajišťovaly koně. V roce 1908 byla nasazena první parní lokomotiva. V roce 1943 byla z Čiernohronské lesní železnice zapůjčena lokomotiva U 34.901 o výkonu 50 koní. Do druhé světové války zde spolu s parními lokomotivami sloužily i dvě motorové lokomotivy Deutz. Na jaře 1945 byly obě parní lokomotivy zničeny. Provoz bylo možno obnovit až o rok později, po příchodu parní lokomotivy O&K z Turčianské Štiavničky. Další parní lokomotiva přibyla v roce 1950. Po jejich dosloužení sem byly v roce 1962 převedeny dvě parní lokomotivy ČKD z roku 1948, a jedna motorová lokomotiva. Poslední lokomotiva byla dieselová lokomotiva Rába M-042. Ke konci provozu zde sloužily dvě parní a dvě motorové lokomotivy. Železnice byla zrušena v roce 1975. Jedinou památkou na kdysi rušnou lesní železnici je pomník s lokomotivou U 175.48, jeden krytý vůz a dva oplenové vozy na východním okraji obce Vígľaš pod tamním hradem.Text: historie
29.12. 2021 - Luděk Vláčil
Zdroje
https://spz.logout.cz/trate/sk_viglas/viglas.html a další