Původně v těchto místech bývala zastávka Královské Vinohrady (Königliche Weinberge), která vznikla v souvislosti s budováním úseku dráhy císaře Františka Josefa (k.k. privilegierte Kaiser-Franz-Josephs-Bahn), spojujícího Prahu a České Budějovice ( zkratka KFJB) a Pražské spojovací dráhy, která propojovala nádraží Františka Josefa (dnešní hlavní nádraží Praha) a Západní nádraží (dnes Praha-Smíchov), rovněž vybudované v režii KFBJ. Zastávka společná pro obě tratě byla uvedena do provozu dne 1. října 1888. Jednoduché dřevěné nádražní budovy stály mezi tratěmi, které se rozdělovaly hned za zastávkou. Na počátku 20. století prošlo úpravami prostranství před nádražím. V roce 1904 sem byla prodloužena tramvajová trať z Václavského náměstí, která do té doby končila nad Nuselskými schody, v roce 1905 byl dokončen hotel Excelsior, sloužící nějakou dobu i jako nádražní restaurace. V letech 1912–1913 prošla zastávka zásadní proměnou. Ulice spojující Vinohrady s Nuslemi (dnešní Bělehradská), která původně překonávala koleje přejezdem, byla zahloubena a byl vybudovaný podjezd. Nová nádražní budova ve stylu geometrické secese byla postavena podle projektu architekta Josefa Heindla. V roce 1923 byla zastávka „povýšena“ na stanici, tento statut ztratila o 10 let později. Vlaky zde přestaly zastavovat v červnu 1944, dne 3. července 1944 byla stanice zrušena. Podle článku Jana Dvořáka na webu praha2.cz však zde vlaky jedoucí směrem z Prahy zastavovaly až do 60. let. Dnes je budova nepřístupná, sídlí zde Technické ústředny Českých drah.

Text: historie
18.6. 2025 - Milan Caha

Zdroje
https://cs.wikipedia.org/wiki/Praha-Kr%C3%A1lovsk%C3%A9_Vinohrady_(n%C3%A1dra%C5%BE%C3%AD)
https://encyklopedie.praha2.cz/stavba/699-nadrazi-kralovske-vinohrady
https://www.praha2.cz/vismo/dokumenty2.asp?id_org=80102&id=25139&n=vzpominka%2Dna%2Dzapomenutou%2Dzastavku