Kolejová lanovka v Drážďanech

Svahy s vinicemi nad labským údolím v Loschwitz lákaly už od začátku 19. století bohaté obyvatele Drážďan ke stavbě domů ve zdravějším prostředí venkova. Stavba koněspřežné tramvaje na protější břeh Labe podnítila snahu po zlepšení dopravních poměrů v oblasti. Od roku 1873 se plánovala kolejová lanovka, která by usnadnila cestu od přívozu vzhůru do stráně. Snahu korunovalo udělení stavebního povolení o 20 let později. Po 11 měsících prací byla lanovka otevřena 26. 10. 1895.

Vzhledem k problémům se získáním potřebných pozemků vede trasa lanovky ze značné části po umělých stavbách: z celkové délky 547 m připadá na dva tunely u obou koncových stanic 150 m, most ve střední části s výhybnou měří 102 m. Celkové převýšení mezi oběma stanicemi činí 96 m, maximální stoupání 29 %.
Kromě dopravy osob fungovala v prvních letech provozu i jako nákladní: na plošinové vozy mohl vjet celý koňský povoz. Dopravovaly se stavebniny, uhlí a další zboží pro potřeby obyvatel vil, ke kterým ještě nevedla vyhovující cesta. Po dokončení silniční sítě na počátku 20. století nákladní doprava na lanovce zanikla.
Původní parní stroje, užívané pro pohon lanovky, vystřídal roku 1909 elektromotor. Tři roky nato přešla dráha do majetku města Drážďan.
Roku 1932 bylo instalováno trolejové vedení, které napájelo osvětlení a vytápění vozů. O dva roky později byly původní vozy nahrazeny novými.
Dráhu poškodilo bombardování města 13. 2. 1945. Vozy byly ukryty v tunelech, silně zasažena byla zejména dolní stanice. Přesto začala lanovka fungovat jako jedno z prvních zařízení veřejné dopravy v Drážďanech.
V letech 1962–63 vyrobily dílny dopravního podniku nové vozy. Po 83 letech téměř nepřetržitého provozu proběhla v letech 1978–79 generální rekonstrukce. Od roku 1984 je lanovka technickou památkou. Další velká oprava, spojená s výměnou vozů, proběhla v letech 1993–94, provoz byl obnoven 22. 10. 1994.

Text: historie
18.1. 2010 - Ivan Grisa

Zdroje
dle webové stránky http://www.dresdner-bergbahnen.de/standseil.htm