Kamenný železniční viadukt byl postaven v roce 1900 během pouhých pěti měsíců. Na stavbě se podíleli i pracovníci z Tyrolska. Celková délka mostu je 109 metrů, nejvyšší výška nad dnem Polepského údolí činí 31 metrů. Most je půdorysně esovitě zakřiven, má sedm půlkruhových oblouků o rozpětí 12 metrů, vyklenutých z pečlivě opracovaných pískovcových kvádrů z kutnohorského pískovce a žulových bloků z lomů u Lipnice nad Sázavou. Pilíře mostu jsou mírně kónické, vyzděné z drobnějšího kamenného zdiva, s kvádrovým obkladem. Přibližně uprostřed výšky jsou zpevněné kvádrovými věnci. V úrovni patek oblouků vystupují z pilířů kamenné konzoly. Krajní opěry a konce náspu jsou obloženy kyklopským zdivem. Zábradlí je původní, železné. Kolejový svršek je osazen do štěrkového lože, odvodněného otvory ve vrcholcích kleneb. Izolace kleneb mostu byla provedena již při stavbě mostu tehdy moderní technologií cementovým potěrem a plstí napuštěnou asfaltem. Most u Bohouňovic patří k nejpůsobivějším a památkově nejcennějším objektům dopravního stavitelství na území středních Čech. Hodnotu mostu zvyšuje i ta skutečnost, že se dochoval ve zcela autentické podobě, bez novodobých modernizačních či rekonstrukčních zásahů a hlavně v dobrém technickém stavu. Most se také uplatňuje jako pozoruhodný krajinotvorný prvek v prostředí dosud nenarušeného romantického skalnatého údolí potoka Polepky. Na jihozápadní straně mostu je pamětní deska s letopočtem „1900“, připomínajícím rok výstavby. Železniční viadukt byl v roce 1991 prohlášen za nemovitou kulturní památku.

Text: popis
2.1. 2022 - Pavel Vítek

Zdroje
https://www.cestyapamatky.cz/kolinsko/hranice/zeleznicni-viadukt