První fáze elektrické dráhy Manx Electric Railway – (M.E.R.) o rozchodu 914 mm byla projektována v roce 1889. V té době zažíval ostrov veliký turistický ruch. Povolení k výstavbě bylo uděleno v roce 1892 a stavba byla zahájena na jaře 1893. V létě toho roku byly dodány první tři tramvaje (čísla 1 - 3) a šest otevřených vlečných vozů od firmy G. F. Milnes & Co. Dvě z těchto tří tramvají jsou dosud v provozu.

Dne 7. září 1893 byl zahájen provoz z Douglasu do nedalekého údolí Groudle. Místní podnikatel Alexander Bruce ale již v tom samém roce zažádal o povolení k prodloužení tratě do Laxey. Ostrovní parlament udělil povolení v listopadu 1893 a výstavba začala v únoru 1894. V té době bylo dodáno dalších šest tramvají (čísla 4 - 9) s vylepšenými sběrači a šest vlečných vozů, opět od firmy G. F. Milnes & Co. Nový úsek byl slavnostně otevřen 28. července 1894. V roce 1895 byly dodány další čtyři tramvaje (čísla 10 - 13) a patnáct vlečných vozů.
Povolení k prodloužení tratě do Ramsey bylo uděleno v květnu 1897 a celá trať byla zprovozněna 24. července 1899. V roce 1898 bylo dodáno dalších pět tramvají (čísla 14 – 18) a čtyři vlečné vozy. Ty byly v roce 1903 přestavěny na tažné tramvaje (čísla 24 – 27). Hned v roce 1899 byly zakoupeny další čtyři tramvaje, tzv. zimní salóny (čísla 19 – 22) a pět vlečných vozů, opět od firmy G. F. Milnes & Co.
Dráha byla ve své době jednou z prvních elektrifikovaných tratí na světě. Nové technologie byly ale drahé a dráha se nevyhnula technickým potížím. Firma IOMT & EPCo, tehdejší majitel dráhy, nakonec v roce 1900 zbankrotovala. Nucená správa trvala do listopadu 1902, kdy dráhu převzala firma Manx Electric Railway Company. Těsně předtím, v srpnu 1902, se po ní svezl britský král Eduard VII. s královnou Alexandrou.
První světová válka znamenala úbytek turistů a s tím také příjmů. Po válce se ale turistický ruch obnovil. V dubnu 1930 vyhořela tramvajová vozovna v Laxey, přičemž byly zničeny čtyři tramvaje (čísla 3, 4, 8 a 24) a sedm vlečných vozů. V září 1930 byla v Laxey pro změnu povodeň. Vodní elektrárna tramvajové dráhy přitom přesměrovala vodu z řeky do ulic města a při následném placení škod byla firma na pokraji krachu.
Až do začátku 2. světové války počet přepravených cestujících stoupal. Po válce došlo postupně k zásadní změně. Celý ostrov Isle of Man přestal být populární destinací britských a irských turistů. Slunnému Středomoří ostrov konkurovat nemohl a tak je tomu i dnes. Dráha byla navíc v padesátých letech opotřebovaná a vyžadovala rozsáhlé opravy. Proto byla 1. června 1957 znárodněna a v následujících deseti letech postupně opravena. Úseku tratě z Laxey do Ramsey hrozilo ukončení provozu. V roce 1976 byla tato část tratě mimo provoz. Obyvatelé ostrova ale podpořili její plné obnovení v ostrovních volbách.
Druhá z obou historických tratí, Snaefellská horská dráha (Snaefell Mountain Railway) z Laxey na vrchol Snaefellu, byla postavena a uvedena do provozu v roce 1895. To bylo rok poté, co tramvajová dráha z Douglasu dosáhla Laxey. Snaefellská dráha byla původně projektovaná již v roce 1888 pro parní lokomotivy.
Již v roce 1895 se stala majitelem dráhy společnost IOMT & EPCo, která vlastnila i druhou tramvajovou dráhu M.E.R. Obě tratě pak sdílely společný osud. Snaefelská dráha zahájila provoz se šesti tramvajemi od firmy G. F. Milnes & Co. Pět těchto tramvají dnes stále zajišťuje veškerý provoz. I jejich nátěr je až na krátké výjimky více než sto let pořád stejný. Tramvaj číslo 3. bohužel 30. března 2016 ujela z vrcholu Snaefellu a vykolejila. Její dřevěná skříň byla přitom úplně zničena. Rám s podvozky je uchován za účelem možné rekonstrukce. Tramvaj číslo 5 byla zničena požárem 16. srpna 1970. Poté byla zrekonstruovaná a nějakou dobu jezdila s hliníkovými okny autobusového typu. Dnes má opět dřevěná spouštěcí okna.
Při výstavbě tratě v roce 1895 byla použita lokomotiva Caledonia o rozchodu 914 mm. Za tím účelem byla trať stavěná se třetí kolejí, která pak byla odstraněná. Při výročí sta let existence dráhy v roce 1995 byla třetí kolej dočasně znovu nainstalovaná, aby se mohla lokomotiva Caledonia na trať vrátit. 25. září 2017 došlo k uzavření provozu kvůli potížím s pohotovostní brzdou. Po vyřešení problémů se dráha znovu otevřela na novou sezonu 30. března 2018.

Text: historie
28.7. 2018 - Pavel Semple

Zdroje
( https://manxelectricrailway.co.uk/features/history/ , online Wikipedia).