Úzkorozchodná trať Talyllyn sloužila k dopravě břidlice z lomu Bryn Eglwys v jižní části pohoří Snowdonia do překladiště na hlavní železniční trati v Tywynu. U jejího vzniku stál provozovatel lomu, průmyslník William McConnel. Trať byla uvedena do provozu v roce 1865 a oficiálně otevřena v prosinci 1866. Stala se první úzkorozchodnou parní dráhou v Británii s povolením k přepravě cestujících. Během provozu se potýkala s nedostatkem investic, zůstala ale provozuschopná. V osmdesátých letech 19. stol. v lomu pracovalo 300 dělníků. V té době bylo každý rok vyprodukováno 8 000 tun hotové střešní krytiny. Silná byla také osobní doprava, ročně kolem 23 000 přepravených osob. Ke konci 19. stol. ale začala těžba břidlice upadat. V 1. pol. 20. stol. trať přežívala díky zájmu turistů.

V roce 1951 se stala celosvětově první nostalgickou muzejní železnicí. Do té doby na ní jezdily pouze obě původní parní lokomotivy číslo 1 a 2. V roce 1951 byly zakoupeny další dvě (číslo 3 a 4.) z nedaleké zrušené dráhy Corris. V roce 1976 byla osobní doprava prodloužena z původní konečné stanice Abergynolwyn do nové koncové stanice Nant Gwernol. Bylo přitom použito drážní těleso původní tratě vedoucí do lomu. Od roku 2001 mají osobní vlaky samočinnou průběžnou brzdu. Dráha měla od roku 1889 výjimku z povinného vybavení všech osobních vlaků touto brzdou. Odůvodněním byly vysoké náklady při instalaci tohoto brzdového systému a celková nízká rychlost jízdy na dráze. Samočinná průběžná brzda brání samovolnému pohybu vozů v případě roztržení vlaku. V roce 2005 byla přestavěna staniční budova v Tywynu. Od té doby je v ní železniční muzeum. Od roku 2021 je trať spolu s celou krajinou břidlic v severozápadním Walesu na seznamu Světového dědictví UNESCO.
Trať inspirovala reverenda W. V. Awdryho (1911-1997) při psaní série knih O mašince Tomášovi (The Railway Series). Knihy začaly vycházet v roce 1945. Spisovatelova pracovna je dnes součástí expozice železničního muzea v Tywynu. Nejstarší lokomotiva číslo 1 Talyllyn z roku 1864 dostala v příběhu jméno Skarloey. Obě lokomotivy (knižní a skutečná) byly opotřebované a unavené. Byly ale poslány do opravy a náramně pookřály. Talyllyn je celosvětově nejstarší parní lokomotiva v pravidelném provozu na místě svého určení z výroby.

Text: historie
8.8. 2021 - Pavel Semple

Zdroje
(místní informační tabule a různé internetové zdroje)