Jednokolejná úzkorozchodná trať má neobvyklý rozchod 686 mm a délku 12 km. Začíná v Tywynu v nadmořské výšce 12 m a končí ve stanici Nant Gwernol ve výšce 100 m. Na trase je deset mezilehlých zastávek. Poslední mezilehlá zastávka Abergynolwyn bývala konečnou pro cestující. Závěrečný úsek tratě vedl na začátek pozemní lanové dráhy. Ta začínala za dnešní konečnou stanicí Nant Gwernol. Odtud byly nákladní vozíky taženy vzhůru a spouštěny dolů na lanech pomocí protiváhy. Pozůstatky přístřešku pro lanové soustrojí jsou dosud patrné na konci bývalé kolejové rampy nad Nant Gwernolem. Tímto způsobem trať pokračovala vzhůru do hor v délce dalších 2 km s převýšením 150 m. Břidlicový lom Bryn Eglwys ležel v nadmořské výšce 250 m. Další pozemní lanová dráha sestupovala z tratě do vesnice Abergynolwyn. V ní žili dělníci zaměstnaní v lomu. Koleje byly prodlouženy do jednotlivých ulic. Kolejové vozíky s uhlím, stavebním materiálem a dalším rozličným zbožím byly od lanovky taženy ručně nebo koňmo. Zpátky nahoru na trať putovaly mimo jiné i vozíky s odpadem z místních žump. Na trati tedy jezdily také žumpové expresy. Jejich obsah byl vyprazdňován podél tratě, určitě končil jako hnojivo na polích a pastvinách.

V současnosti (2021) má dráha šest parních lokomotiv pro osobní vlaky a čtyři motorové lokomotivy pro údržbu. Parní lokomotivy jsou číslo 1 Talyllyn (1864, Fletcher, Jennings & Co.), číslo 2 Dolgoch (1866, Fletcher, Jennings & Co.), číslo 3 Sir Haydn (1878, Hughes’ Loco & Tramway Eng. Works Ltd), číslo 4 Edward Thomas (1921, Kerr, Stuart & Co. Ltd.), číslo 6 Douglas (1918, Andrew Barclay & Co. Ltd.) a číslo 7. Tom Rolt. Lokomotiva číslo 7 je na dráze nejsilnější. Byla zkompletovaná v místní dílně za použití dílů z irské parní lokomotivy z roku 1949. V provozu je od roku 1991.

Text: popis
8.8. 2021 - Pavel Semple

Zdroje
(místní informační tabule a různé internetové zdroje)