Historický vodní kanál přivádí už od 16. století vodu z lesů pod Čerchovem do rybníků kolem Domažlic. Podle legendy byl r. 1571 pověřen vybudováním přibližně 16 kilometrů dlouhé trasy tohoto kanálu odsouzenec, který jej kopal jako vykoupení z trestu smrti. Dílo prý měl hotové za rok. Když byla v sousedství kanálu vybudována železniční trať, byly jeho vody přes ni převedeny akvaduktem z r. 1862. Ten však musel být r. 1984 pro zchátralost zbourán a voda byla tehdy svedena do říčky Zubřiny, která protéká Domažlicemi.
Změnu přinesl rozvoj cyklistiky na přelomu 20. a 21. století. Vybudování nového akvaduktu bylo spojeno se stavbou cyklostezky, která je součástí mezinárodní cyklotrasy Praha–Plzeň–Regensburg-München. Stavba akvaduktu nebyla jednoduchou záležitostí, jelikož se například musela dodržet větší podjezdná výška kvůli průjezdu vlaků i po případné elektrifikaci stávající železniční tratě. Nový akvadukt je široká dřevěná lávka, jejíž přibližně čtvrtina šířky je určena k otevřenému průtoku vody zapuštěným korytem, zatímco zbytek tvoří cestu pro pěší a cyklisty. Obě části odděluje lehké zábradlí, které umožňuje zajímavý pohled na proudící vodu. Pro veřejnost byl akvadukt otevřen v září 2012. Akvadukt u Hadrovce je jediným místem na území ČR, kde vodní tok křižuje železniční trať.Text: historie
10.8. 2022 - Jiří Špaček
Zdroje
(s využitím informací různých webových stránek)