Jan Perner se narodil 7. září 1815v Bratčicích u Čáslavi. Pocházel z rodu mlynářů, jeho rodiče vlastnili v Bratčicích mlýn. Vystudoval pražskou polytechniku. V roce 1836 začal v carském Rusku pracovat na stavbě dráhy z Petrohradu do Carského Sela a Pavlovska. Roku 1837 nastoupil v Rakousku na stavbu Severní dráhy císaře Ferdinanda. Vedl stavbu úseku z Břeclavi do Brna. Poté byl pověřen projekčními pracemi v úseku z Ostravy do Osvětimi. Koncem roku 1841 převzal výstavbu páteřních železničních tratí. Zamýšlená Severní státní dráha měla vést z Olomouce do Prahy a Drážďan. 1. března 1842 se stal Perner státním úředníkem s funkcí vrchní inženýr státních drah. Dne 26. listopadu 1842 schválil císař jeho návrhy na trasu dráhy z Prahy do Drážďan. Současně řešil umístění nádraží státní dráhy v Praze. Slavnostní otevření dráhy mezi Olomoucí a Prahou bylo stanoveno na 20. srpna 1845, pro zahájení veřejné osobní dopravy 1. září a pro zahájení nákladní dopravy 1. říjen 1845. Dne 9. září 1845 se vracel na Moravu. Po projetí choceňským tunelem narazil o návěstní sloupek, označník. Se zraněním hlavy a pravé paže ještě pokračoval do Pardubic. Zde vystoupil, ale po několika krocích se zhroutil. Byl odvezen domů, kde druhý den zemřel.
Text: historie
18.9. 2024 - Pavel Vítek
Zdroje
https://www.kudyznudy.cz/aktivity/socha-jana-pernera-u-nadrazi-v-ceske-trebove