Během Slovenského národního povstání byl nedostatek funkční bojové techniky, proto bylo rozhodnuto o stavbě provizorních obrněných vlaků, které se osvědčily již během bojů o hranice nově vzniklého československého státu v letech 1918-1919. Ke stavbě se využily používané tehdejší vlaky a poškozené tanky.
Rozkaz ke stavbě prvního improvizovaného pancéřového vlaku (IPV I „M.R.Štefánik“) byl velitelstvím 1. československé armády na Slovensku vydán 4. září 1944. Druhý, technicky lepší pancéřový vlak dostal jméno IPV II „J.M. Hurban“. Práce probíhaly ve zhoršených podmínkách, protože hrozilo nebezpečí náletů na zvolenské železniční dílny. Za 11 dní nepřetržité práce byl vlak dokončen a ověřen na trati Zvolen-Krupina, kde proběhly také ostré střelby. Jako poslední byl postaven nejlepší vlak IPV III „T.G. Masaryk“. Vlak IPV II „J.M. Hurban“ se 70 členy posádky byl 4. října 1944 nasazen poblíž Čremošného, kde pomohl odrazit německý útok. Při bojích byly poškozeny první dva tankové vozy. Boj si vyžádal i oběti na životech z řad posádky. Po opravě ve Zvolenu byl vlak opětovně nasazen na úsek Banská Bystrica-Čremošné. Dne 23. října se IPV II podílel na protiútoku na Červenú Skalu. Ve dnech 25.- 26. října byl „Hurban“ nasazen na trati Banská Bystrica-Brezno, kde kryl ústup povstaleckých jednotek. Vlak se dostal do obklíčení a byl přemístěn do Horného Harmanca. Následně byl vydán rozkaz k znehodnocení zbraní a ukrytí vlaku do tunelu. Osádka vlaku se rozptýlila do hor a pokračovala v partyzánském boji. Před rokem 1974 byla pro filmové účely ve Zvolenu zhotovena funkční replika vlaku IPV II „J.M. Hurban“. Následně byl vlak umístěn ke zvolenskému hradu, kde slouží jako památník.Text: historie
2.1. 2021 - Luděk Vláčil
Zdroje
https://rotanazdar.cz/?p, https://www.valka.cz a další