Bylo 20. srpna 1948, když z pražského letiště ve Kbelích odstartoval dvoumotorový letoun typu C-3 od Leteckého dopravního pluku, který měl dopravit skupinu leteckých konstruktérů na jednání do Liberce. Na palubě byli kromě pilota ještě navigátor, radiotelegrafista a tři cestující, letečtí konstruktéři. Mezi nimi byl proslulý předválečný konstruktér Ing. Antonín Husník (1894-1948), mj. autor řady letadel typu Aero.
V průběhu letu se zhoršilo počasí a hřeben Ještědu zmizel v hustých mracích. V obtížné situaci se posádka rozhodla proletět naslepo pod mraky. Jejich stroj se však roztříštil o ještědskou stráň. Jak se později ukázalo, chybělo jen několik desítek metrů výšky, aby hřeben bezpečně přeletěli. Jediný Ing. Husník zůstal po havárii při vědomí. Přestože utrpěl těžká zranění, zlomeniny a popáleniny, vytáhl z trosek těla svých kamarádů a ještě se z posledních sil dovlekl k silnici, odkud ho projíždějící auto dopravilo do nemocnice a přivolalo pomoc. Přes veškerou péči tam však na následky popálenin po šesti dnech zemřel. Nakonec ze všech přítomných na palubě přežil s těžkým zraněním jediný cestující, konstruktér Ing. Václav Brabec, který byl po havárii v bezvědomí a jemuž vlastně Ing. Husník vytažením z trosek zachránil život. Na místě tragédie byla vybudována nevelká kamenná mohyla s pamětní deskou na vrcholu. V její blízkosti se dodnes nacházejí malé zbytky trosek letadla. Jejich úlomky se nacházely na rozlehlé ploše stráně, většinu těch, které ležely na povrchu, však rozkradli tzv. sběratelé. I když od havárie uplynulo již více než 70 let, mohylu na paloučku ukrytém v kosodřevině stále navštěvuje mnoho turistů. Ještědská západní stráň s mohylou leží na katastrálním území Světlá pod Ještědem.Text: historie
27.6. 2019 - Jiří Špaček
Zdroje
( různé webové stránky)