Trojský most je součástí souboru staveb Městského okruhu v Praze. Objekt byl navržen jako sdružený most pozemní komunikace a městské kolejové dopravy. V soutěži byl vybrán návrh síťového obloukového mostu s dolní mostovkou autorského týmu ve složení Jiří Petrák, Ladislav Šašek, Roman Koucký a Libor Kábrt.

Předpjatá deska mostovky je uložena na prefabrikovaných předpjatých příčnících zavěšených přes síťový systém ocelových táhel do plochého ocelového obloukového nosníku. Délka mostu je asi 262 metry, šířka 36 metrů a rozpětí oblouku hlavního pole činí 200,4 metrů. Celková výška nosné konstrukce jsou asi 34 metry nad maximální plavební hladinou. Opěry a pilíře stojí na vrtaných pilotách ve skalním podloží na březích, do šířky řeky žádný pilíř nezasahuje.
Stavba mostu byla zahájena v létě 2010 a zprovozněn pro tramvajovou i silniční dopravu byl dne 6. října 2014. Most má po dvou jízdních pruzích pro každý směr, střední tramvajové těleso a oboustranné chodníky pro pěší i cyklisty. Nosnou konstrukci jeho hlavního pole tvoří ocelovobetonový plnostěnný předpjatý síťový oblouk s dolní mostovkou. Navazující inundační betonový most na trojské straně je předpjatý trámový, masivní, s horní mostovkou a podchází ho silně frekventovaná pobřežní cyklostezka.
Most je architektonicky velmi zdařilý a zajímavý a je v mnoha ohledech originálem. Pro realizaci jeho elegantních křivek bylo potřeba zvolit nové technologické postupy, k nimž patří např. aplikace vysokopevnostního samozhutnitelného betonu, chlazení betonu kapalným dusíkem a použití polypropylenových vláken, která zabraňují vzniku trhlin v důsledku smršťování. Významného ocenění na mezinárodním poli se Trojskému mostu dostalo od Evropského sdružení ocelových konstrukcí (ECCS), které udělilo tomuto projektu cenu AWARD OF EXCELLENCE v kategorii Mosty v rámci soutěže The European Steel Design Awards 2015.

Text: historie
24.5. 2016 - Jiří Špaček

Zdroje
(s využitím webových stránek hl. m. Prahy)