Kamenný železniční viadukt v Úvalech s devíti oblouky byl postaven roku 1845 stavitelem Janem Pernerem jako součást první železnice v Čechách, která roku 1845 spojila Prahu s Olomoucí. V roce 1935 byl most rekonstruován. V roce 1954 byl vedle kamenného viaduktu postaven železobetonový jednokolejný viadukt. Betonový viadukt tvoří devět spojitých parabolických skořepinových kleneb; rozpětí skořepin je přizpůsobeno sousednímu kamennému viaduktu, osy pilířů betonového viaduktu navazují na osy viaduktu kamenného. Světlost parabolického oblouku klenby je cca 9,5 m, šířka mostu 5,7 m. Tloušťka skořepiny železobetonové klenby je ve vrcholu 0,3 m. Celá spodní stavba včetně křídel je železobetonová, křídla jsou obložena žulovými kameny.

Text: historie
20.11. 2021 - Pavel Vítek

Zdroje
http://old.silnice-zeleznice.cz/clanek/zeleznicni-estakada-vymola/