Ještě před Juditiným kamenným mostem tu býval prý most starší, dřevěný, o němž je zmínka již z r. 935, kdy bylo převáženo tělo knížete Václava ze Staré Boleslavi do Prahy. Tento most byl také, jak jinak, zničen povodní kolem roku 1157
První celokamenný most u nás (nepočítaje v to hradní most do knížecího paláce na Vyšehradě) byl vybudován až v druhé polovině 12.st. - šlo o tzv. Juditin most, zvaný po manželce krále Vladislava II. jež údajně dala ke stavbě mostu popud. Juditin most, budovaný snad podle vzoru staršího mostu v Řezně (1135-46) byl zbudován kolem roku 1167, údajně za pouhé tři roky. Byl dlouhý 514m, široký 6.8m, měl údajně 28 půlkruhových oblouků o světlostech 7.5-20m (most v Řezně má světlost oblouků 10.2-16.5m). Šířka pilířů se pohybovala od 7 do 11m. Most byl postaven s vnějším pláštěm z opracovaných kvádrů spojených maltou a železnými svorkami a litým zdivem z lomového kamene uvnitř. Povrch vozovky byl z neopracovaných křemenců. Samotné pilíře se pak budovaly na svou dobu poměrně složitou, pravděpodobně jímkovou technikou. Do dna se zarazila dvojitá řada kůlů a prosto mezi kůly se vyplnil udusaným jílem. Tím vznikl uzavřený prostor - jímka, ze které bylo nutné odčerpat vodu. Na dno jímky se pak uložil dřevěný rošt. Prostor mezi trámci roštu se vyplnil jílem a zaklopil dřevěnou podlahou. Na takto vzniklé základy se následně pokládaly první kamenné kvádry. Pilíř tedy není zapuštěn do pevného podloží dna řeky, ale pouze postaven na zarovnané dno. Juditin most se sice v únoru r. 1342 při odchodu ledů ze dvou třetin zřítil a musel být nahrazen mostem novým - Karlovým.Text: historie
19.8. 2003 - Mass