Červený most převádí jednu kolej železniční trati Znojmo-Hrušovany přes údolí potoka Lesky. Železniční viadukt je 90 m dlouhý a 25 m vysoký, jeho 4 oblouky o desetimetrovém vzepětí jsou podepírány více než dvacetimetrovými konickými pilíři. Most je postaven převážně z cihel (odtud jeho název), jen některé jeho části jsou z kamene. Ve své době se jednalo o jednu z největších cihlových staveb svého druhu ve střední Evropě. Nad oblouky mostu je dvoumetrové nadloží a velmi masivně provedený parapet, z jehož roviny vystupují na každé straně tři výstupky. Na stavbu byly použity cihly z místní cihelny v Dolní Lesce.
Most byl postaven při budování nové přímé železniční tratě, spojující Brno a Znojmo. Trať stavěla po svolení císaře Františka Josefa I. soukromá společnost Státní dráhy, nicméně stavba mostu byla svěřena italské společnosti Petr Senoruzzi & Togno. Most byl postaven velmi rychle, za 13 měsíců, dokončen v květnu r. 1870 (Dušan Josef v Encyklopedii mostů uvádí rok 1898). K realizaci přímé tratě Brno-Znojmo nakonec nedošlo, přes most vede jen jednokolejná trať namísto plánovaných dvou, takže půlka šířky mostu dnes slouží chodcům. Zajímavostí je vyznačení komor pro odpálení náloží na pilířích mostu, vyznačených šesti kameny s křížky. Od r. 1958 patří mezi nemovité kulturní památky ČR.Text: historie
22.8. 2012 - Ludmila Paščenková, E. Horáková podle http://www.znojmocity.cz, Encyklopedie mostů v Čechách, na Moravě a ve Slezsku, Dušan Josef, nakl. Libri 2002; Technické památky v Čechách, na Moravě a ve Slezsku IV., kol. autorů, nakl. Libri 2004