Letadlo RAF (Royal Air Force) Handley Page Halifax VI. RG843 bylo vyrobeno v roce 1945. Do války v Evropě již proto nebylo nasazeno. Krátce sloužilo ve Skotsku na pobřežních hlídkových letech. Vzápětí bylo přemístěno do Belfastu, odkud provádělo meteorologické lety. 16. června 1950 v 09:00 vzlétlo z letiště Aldergrove v Belfastu. Letělo podél západního pobřeží Irska, kde provedlo měření. Za účelem snadného přeletu ze Severního Irska nad Atlantský oceán měla letadla RAF již od druhé světové války povolený přelet nad hrabstvím Donegal, které patří Irské republice (tzv. Donegalský koridor). Odpoledne se letadlo vracelo podél západního pobřeží Irska do Belfastu. Poslední radiokomunikace s posádkou proběhla okolo 16:00 nad pobřežními vodami irského hrabství Kerry. Letadlo letělo ve výšce 550 m, počasí se značně zhoršilo. Z poslední radiokomunikace je patrné, že posádka neznala svou přesnou pozici. Věřili, že jsou 238 km jižněji. Pobřeží Irska patrně vůbec neviděli. Okolo 16:30 ve výšce okolo 500 m narazili v husté mlze do východního svahu Croaghaunu. Při nárazu zemřelo všech osm členů posádky, pilot Ernest George Hopwood (Brit/Velšan z Cardiffu), druhý pilot Michael William Horsley (Brit z Londýna), rádio operátoři Bernard Francis McKenna (Ir z Navanu) a Cornelius Joseph Rogan (Ir z Larne), střelec Martin Gilmartin (Ir z Belfastu), navigátor Joseph Kevin Browne (Brit ze Salfordu), meteorolog James Charles Lister (Brit z Darlingtonu) a letový inženýr Harold Shaw (Brit z Yorkshiru).
Lidé ve vesnici Dooagh náraz slyšeli, mysleli si ale, že šlo o hromobití. Jiní věřili, že se do moře zřítila část útesu Croaghaunu. Viditelnost byla velmi špatná. Farmář Martin Fadian využil okolo 19:00 krátkého zlepšení viditelnosti, aby se podíval na Croaghaun. Viděl tam veliký žlutý předmět. Místní rybáři se tou dobou vraceli z lovu a hlásili, že před nárazem slyšeli motory velikého letadla. Záchranná mise dosáhla trosky letadla ve 22:30. Okolo 00:30 bylo nalezeno pět těl posádky, zbývající tři těla byla nalezena po rozednění. V následujících letech byly trosky letadla rozebrány, na místě ale zůstaly všechny čtyři dvanáctiválcové hvězdicové motory Bristol Hercules. Dole v ledovcovém karu mohou být hliníkové úlomky trupu. Pohyb v ledovcovém karu ale není doporučen.Text: historie
6.7. 2024 - Pavel Semple
Zdroje
https://www.con-telegraph.ie/2020/06/16/plane-crash-that-claimed-eight-lives-on-achill-island-recalled-on-70th-anniversary/
https://asn.flightsafety.org/wikibase/26493
https://shows.acast.com/midwest-radio/episodes/midwest-radio-plane-crash-on-achill-island