metropolitní katedrála Inkarnace

Catedral Metropolitana de la Encarnación, Granada

Katedrála v Granadě je neorientovaná pětilodní bazilika s půlkruhovým chórovým ochozem a presbytářem ve tvaru vysoké kruhové rotundy s kopulí. Je postavena v renesančním slohu s barokními doplňky. Chórový ochoz a s ním i celý závěr katedrály je stejně široký jako pětilodí. Vysoká rotunda má analogii v chrámu Božího těla v Jeruzalémě. Císař Karel V. v ní chtěl zřídit královské mauzoleum. Katedrála měla mít dvojici věží po obou stranách jihozápadního barokního průčelí. Byla ale postavena pouze severní hranolová věž.

Pod kopulí rotundy jsou dvě řady oken s vitrážemi. Horní řadu tvoří široká okna s půlkruhovými oblouky. Spodní řadu tvoří sdružená okna, taktéž s půlkruhovými oblouky. V interiéru jsou jednotlivé dvojice oken spodní řady navzájem odděleny pilastry. Horní okna dělí klenební pásy kopule. V exteriéru dělí okna obou řad stupňované opěrné pilíře. Vitráže horní řady oken znázorňují výjevy z křížové cesty, spodní řada výjevy ze života Ježíše Krista. Pod okny jsou v rotundě malby od Alonse Cany s výjevy ze života Panny Marie. Malby jsou umístěny v kamenných rámech s půlkruhovými oblouky. Uprostřed rotundy stojí kruhový oltář s baldachýnem.
S hlavní střední lodí spojuje rotundu půlkruhový triumfální oblouk. Ten se s ohledem na kruhový půdorys rotundy směrem k vrcholové části zužuje. I tak na něm spočívá třetina váhy kopule. Před triumfálním obloukem se hlavní loď kříží se stejně vysokými transepty. Ty ale z půdorysu katedrály nevystupují, svou délkou odpovídají šířce obou dvojic bočních lodí. Pětilodí a transepty katedrály mají hvězdové klenby. Na konci jižního transeptu je bohatě zdobený pozdněgotický vstupní portál do sousední královské kaple. V silně ornamentálním renesančním průčelí protějšího severního transeptu jsou dveře odpuštění. Po pravé straně tohoto vstupu je dvouhlavá habsburská orlice císaře Karla V. Na levé straně je jednohlavá císařská orlice. Dveře odpuštění měly být hlavním vstupem do královského mauzolea v rotundě, přímo naproti vstupu do královské kaple. Niky v průčelí nad vstupem jsou prázdné, původně v nich měly být sochy. Po zřízení královského mauzolea v El Escorialu se staly dveře odpuštění pouhým bočním vchodem do katedrály. K dokončení výzdoby pak již nedošlo.
Jihozápadní barokní průčelí katedrály je vytvořeno z trojice mohutných slepých arkád s hlubokými půlkruhovými výklenky a pilíři. Střední arkáda je vyšší a širší než obě boční arkády. Průčelí má pět kruhových rozet a jeden medailon. Malé obdélné náměstí toto průčelí částečně blokuje, zároveň ale zvyšuje jeho mohutný dojem.

Text: popis
21.5. 2021 - Pavel Semple

Zdroje
(Aurelio Cid Acedo, The ALHAMBRA and Granada in FOCUS, Edilux S.L., 2008)