Architektonicky je kostel velmi zajímavou stavbou. Prvky gotiky, přežívající celou dobu renesance, se tu kombinují s prvky nastupujícího raného baroka. Kostel tak byl v době svého vzniku, v období rychle se barokizujících Čech, slohovou raritou. Pro loď kostela a kněžiště jsou příznačné gotické architektonické motivy v epoše renesance a baroka. Gotická tradice se uplatnila rovněž v půdorysu, závěru kněžiště, opěrácích nebo v oknech. Čistě renesanční charakter mají například vchody a průchody obloukového typu, většinou opatřené zkosenou hranou, dále portál s trojúhelným frontonem kolem obloukového bočního vstupu v jižní straně lodi. Raně barokního typu jsou už některé valené a křížové klenby, například v předsíni před hlavním vchodem, v sakristii a panské oratoři. Zajímavá je zejména klenba nad prostorem točitého schodiště do panské oratoře, která má vedle jemných hřebínků navíc patky ve štuku vyděleny náznakem jakési římsy. Vědomým archaismem je poměrně masivní obloučkový vlys pod římsou věže. Dalšími cennými prvky kostela jsou triumfální oblouk ve tvaru lomeného oblouku, kůr se sloupy na západní straně lodě, malby stropu i kněžiště, vitráže v oknech kněžiště, všechna okna věže i točitých schodišť a další prvky.
Hlavní oltář musel být z havarijních důvodů v polovině 90. let 18. století snesen. Na hlavním oltáři byl obraz sv. Martina od sokolovského rodáka a absolventa vídeňské akademie Franze Glassla. Na jeho místě byl r. 1804 postaven oltář nový. Empírový oltář je dílem loketského sochaře Johanna Wildta, štafírování pak dílem malíře Josefa Sättlera. Oba se podíleli i na nové kazatelně, jež byla postavena r. 1797. Nynější oltářní obraz pochází z r. 1851 a je dílem pražského, posléze vídeňského malíře Karla Svobody. Z radikální renovace kostela r. 1895 pocházejí okna vyplněná vitrážemi. Mnohé sochy, například socha sv. Jana Nepomuckého či socha Krista pocházejí z 19. století. Barokní sochy světlonošů u jižního vstupu do lodi byly původně umístěny v jindřichovickém zámku. V interiéru je zajímavý krucifix, který svým výtvarným zpracováním Krista posouvá zdánlivě dílo o několik století nazpět. Autorem je však dle signatury sochař Franz Rölz a krucifix pochází z r. 1857. Nad vchodem do kostela je upevněna barokní řezba Boha Otce, která pochází z hlavního oltáře starého kostela v Kraslicích. V kostele se nachází Křížová cesta, jejímž autorem byl r. 1890 Franz Krombach, významný německý malíř, tvůrce křížových cest. Jeho ikonograficky ustálená a rutinně namalovaná zastavení jsou k vidění v mnoha evropských zemích. Varhany v kostele pocházejí z r. 1802 a jsou dílem Vincence Gartnera (1748-1820), varhanáře z Tachova. Na jižní straně věže kostela je osazen náhrobník Christopha Hutschenreutera, zakladatele slavné dynastie rotavských hamerních mistrů, a jeho manželky Rosiny, rozené Pöschl. Náhrobek byl původně v kostele, do venkovní zdi byl vsazen až r. 1864.Text: popis
23.12. 2022 - Jiří Špaček
Zdroje
(s využitím informací různých webových stránek)