V centru města najdeme kopule moderního kostela sv. Marie Sionské. Kostel nechal na místě původního kostela ze 17. století, roku 1965 postavit poslední král králů, Haile Selassie. Vychází z původních tradic, má kruhový půdorys s obloukovým průčelím zdobeným vitrážovými okny. Výškou vyčnívá nad okolím, středová kopule je vzhledem k okolním stavbám dost vysoká. Samotný kostel je i zevnitř na místní poměry impozantní stavbou, klenutá hlavní loď zastřešená kopulí působí ohromujícím dojmem. Přestože je vnitřní část kruhová, je chrám rozdělen do tradičních tří zón podobně jako kostely s obdélníkovým půdorysem. Nejsvětější svátost zakrytá závěsy není uprostřed, ale u zadní stěny. Podél stěn jsou rozestavěny velké obrazy v tradičním ikonickém stylu. Klenuté prostory utvářejí typickou akustiku, i slova vyslovená šeptem se rozléhají po celém kostele. Naproti pódiu stojí něco jako řečnický pultík a na něm je položena kniha zabalena v látce. Stejně jako obrazy i kniha je tak chráněna před světlem. Pochází asi z XV. století, je psána a malována na kozí kůži, ovšem obrázky mají barvy tak jasné, jakoby byly dokončeny dnes. Nejznámější místní artefakt ovšem není uložen v kostele, ale v přilehlé nenápadné kapli. Naproti vchodu stojí dvě kaple vedle sebe. A právě zde je prý uložena pravá Archa úmluvy s jednou zachovanou kamennou deskou s Desaterem přikázání. Archu střeží jediný pověřený kněz, nikdo jiný k ní nesmí. Bazilika Panny Marie Sionské je duchovním srdcem etiopské ortodoxní církve. Vstup do baziliky je bohužel povolen pouze mužům. Kromě chrámu z roku 1965 stojí ale taky ještě Starý chrám, který vybudoval v roce 1665 král Fasilidas. Už před ním stálo ovšem na tomto místě několik chrámů a první z nich postavil zřejmě již král Ezana ve 4. století v samých počátcích křesťanství v Etiopii. Místo je to natolik posvátné, že do starého chrámu mají dodnes přístup pouze muži.

Text: popis
25.5. 2020 - Pavel Vítek