Clare

Clarecastle

Hrad byl postaven na plochém ostrově v řece Fergus. Hlavní, dnes jediné rameno řeky omývá západní stranu ostrova. Na východě omývalo ostrov vedlejší, dnes vyschlé rameno řeky. Východně a jižně od hradního ostrova se v řece nacházely další tři ostrovy. Jen několik kilometrů jižně odtud se řeka vlévá do ústí největší irské řeky Shannon. Řeka Fergus je proto u hradního ostrova přílivová, ve středověku byla splavná pro námořní lodě. Hrad tedy kontroloval říční dopravu. V 19. století bylo jižně od hradu na protějším břehu řeky postaveno krátké molo pro námořní lodě. V cestě dál proti proudu jim bránil kromě hloubky také silniční most vedle hradu. Most stojí na trase staré obchodní cesty, která zde ve středověku překračovala hradní ostrov a obě ramena řeky. Lze tak vysvětlit původní plné jméno hradu Caisleán Clár Atha Dá Charadh (Hrad u přemostění brodu mezi dvěma jezy). Na obou ramenech řeky byly patrně jezy, po kterých cesta překračovala řeku. Hrad byl proto na ostrově doslova mezi dvěma jezy. Před stavbou jezů a dřevěných mostních konstrukcí zde bylo třeba řeku brodit. Hrad nezabral celý ostrov, jeho jižní a severní konce zůstaly volné. Zabral ale celou jeho šířku od východu na západ. Ostrov měnil tvar a velikost v závislosti na pohybu říčního sedimentu. Hrad byl patrně průjezdní, obchodní cesta mohla procházet předhradím. V literatuře mnohdy čteme, že nějaký hrad stál na obchodní cestě. To je většinou myšleno obrazně, v tomto případě tomu tak bylo doslovně. Anglonormané měli v Irsku tendence stavět hrady přesně, kde je chtěli, ne kde jim to diktovala příroda. Měli rádi polohy někde u vody, suché hůrky s krásným výhledem je příliš nezajímaly. Silnice R458 dnes vede okolo hradu od severovýchodu k jihozápadu po trase původní obchodní cesty. Hrad stál na severní straně cesty. Pro starou mapu z 19. století s ostrovy v řece viz https://osi.maps.arcgis.com/apps/webappviewer/index.html?id=bc56a1cf08844a2aa2609aa92e89497e.

Hrad byl v novověku téměř kompletně rozebrán při stavbě kasáren. Ani obvodová hradba nebyla ušetřena, k uzavření kasáren posloužily tenčí ohradní zdi. Patrně jedinou dochovanou částí hradu je půlkruhová flankovací bašta a část přilehlé hradby na západní straně areálu. Bašta se mohla britské armádě hodit k účinné kontrole řeky a silničního mostu. Na protější východní straně areálu je brána do kasáren, její stáří ale není objasněno. Ohradní zeď na jižní straně kasáren byla zbořena patrně při rozšiřování silnice. Areál kasáren je zde proto bez vnějšího ohrazení.

Text: popis
20.3. 2025 - Pavel Semple