Přeměna zámku v hypermarket - jak snadné

V 90. letech hledalo město Ružomberok pro rychle chátrající budovu vhodné využití, avšak bezvýsledně. Kdo jezdil kolem řeky Váhu ve směru od Žiliny do Tater, mohl tuto zdevastovanou ruinu do roku 2003 vidět těsně při hlavní cestě, nad levým břehem Váhu.

V roce 2003 magistrát města přistoupil na nabídku nejmenované společnosti provozující hypermarkety Hypernova, která nabídla zachovat část budovy zámku v rámci plánovaného nákupního centra. Bez většího záchranného výzkumu a před zraky bezmocných památkářů byla v roce 2003 zcela asanována západní, nejpoškozenější část kaštil´a s. Žofie, té době stále budovy se statusem Kulturní památka..
Torzo východní a jižní části budovy bylo alespoň opticky opraveno, nově omítnuto a zastřešeno způsobem, zcela odporujícím jakýmkoliv postupům při rekonstrukci památek. Okenní a dveřní otvory vyly zatlučeny nevzhlednými dřevěnými okenicemi. Ve skutečnosti je to uvnitř ta samá ruina, pouze holé torzo někdejšího zámku. Severníkřídlo bylo ponecháno pouze ve stavu holých kamenných zdí. Kolem obvodu zámku, který tvoří východní ukončení současné Hypernovy, vede stoupající příjezdová komunikace na střešní parkoviště, které se nachází v úrovni druhého patra historické stavby. Se zbořením západní části zámku byly některé dochované architektonické prvky přeneseny na stávající části budovy a tam druhotně osazeny. Bohužel, jejich osazení patrně určoval stejný projektant, který vymyslel i samotnou budovu Hypernovy. Tyto cenné kamenné prvky dnes trčí z vnější fasády doslova jako „pěst na oko“. Jako výsměch skutečnosti, že se i přes odpor kompetentních úřadů podařilo zámek zničit dnes fakticky působí čelní vstupní strana obchodního centra Hypernova, upraveného do podoby středověkého hradu ala počítačové hry. Nároží zdobí věžičky a vstup zprostředkovává mohutná věžovitá stavba obložená kamenem.
Zámek sv. Žofie fakticky zanikl a s ním i kus ružomberské historie a fakticky i samotného města Ružomberok. Nabízí se otázka, nebylo-li lepší ponechat zámek osudu a počasí, než jej podobným způsobem ponížit. Bohužel nákupní centra a obchody jsou dnes AŽ na 1. místě.

Text: historie
19.1. 2006 - Jan P. Štěpánek