Kamenný kříž patří do skupiny volně stojících vysokých křížů, které se nacházejí v Irsku a Británii. Kříže pocházejí z období 7. až 12. stol. Mnohé z nich mají kruh kolem průsečíku. V tom případě jde o keltské kříže, vyrobené většinou keltským obyvatelstvem Irska, Walesu, Skotska, Cornwallu a severu Anglie. Některé z nich mají bohatou výzdobu v podobě keltských propletenců a biblických výjevů. Ne všechny jsou ale keltské, mnohé z nich mají tvar latinského kříže bez kruhu. Kříže v Anglii byly navíc vztyčeny anglosaskými obyvateli. Vysoké kříže jsou k vidění také v Arménii a Gruzii.

V Irsku se dochovalo okolo 300 kamenných křížů. 7,1 m vysoký pískovcový kříž v Monasterboice je nejvyšší. Pochází ze začátku 10. století. V 9. stol. došlo ke změně ve výzdobě. Nové kříže dostaly méně keltských propletenců. Hlavním ozdobným prvkem se staly tématické panely s biblickými výjevy. Tyto kříže sloužily jako obrázkové bible, ze kterých mohli číst v té době většinou negramotní poutníci. Byly patrně bohatě vymalovány. Kříž v Monasterboice je složen ze čtyř samostatných částí, patky, dříku, hlavice a poklice. Patka má tvar komolého čtyřbokého jehlanu. Do dutiny v patce zapadá dřík, na něj je nasazena hlavice. Na hlavici nasazená poklice má tvar domu se sedlovou střechou.
Výzdoba východní strany dříku má výjevy ze Starého zákona. Dřík je rozdělen na šest tématických polí. Dole je David se lvem, nad ním obětování Izáka, uctívání zlatého telete, David s Goliášovou hlavou (1 Samuel 17:50-53) a hned vedle ve stejném poli Samuel pomazává Davida (1 Samuel 16:13). V nejvyšším poli se Goliáš staví izraelskému vojsku (1 Samuel 17). Nad tímto vyobrazením je patrné spřežení s vozem, teoreticky mohla být na voze vyobrazena Archa úmluvy. Výzdoba hlavice začíná dole třemi mládenci v ohnivé peci (Daniel 3:8-25). V průsečíku je patrně scéna druhého příchodu Ježíše Krista a tedy začátek posledního soudu. V levé části břevna je pokušení svatého Antonína, v pravé části pád Šimona Mága. V nejvyšší části hlavice Ježíš zachraňuje Petra po jeho chůzi po vodě. Výzdoba na poklici není identifikovaná.
Výzdoba západní strany dříku má výjevy z Nového zákona. Dřík je rozdělen na šest tématických polí. V horních čtyřech polích mohou být postavy apoštolů, v každém poli jsou vytesány tři postavy. V průsečíku hlavice je ukřižování Ježíše Krista, na levé straně břevna je zesměšňování Ježíše Krista, na pravé straně Jidášův polibek. V horní části hlavice může být vyobrazen svatý Petr, jak vrací meč do pochvy (Matouš 26:52). Výzdoba na poklici není identifikovaná. Na kratší jižní a severní straně dříku jsou vyobrazeny postavy a propletence.

Text: popis
31.10. 2024 - Pavel Semple

Zdroje
H. Richardson, J. Scarry, An Introduction to Irish High Crosses, Mercier Press, 1990, ISBN 0 85342 954 5
místní informační tabule