V Irsku se dochovalo okolo 300 středověkých kamenných křížů. 5,5 m vysoký pískovcový kříž v Monasterboice je považován za jeden z nejlepších. Pochází patrně ze začátku 10. století. Jeho zadavatelem mohl být Muiredach mac Domhnaill, opat zdejšího kláštera, který zemřel roku 923. Na kříži je starou irštinou napsáno OR DO MUIREDACH LASNDERNAD IN CHROS (modlitba za Muiredacha, jehož nákladem byl tento kříž zhotoven). (Slovo lasndernad je patrně vikingského původu. Internetový překladač na ně reaguje ve skandinávských jazycích). Muiredachů zde ale bylo několik. Jiný opat stejného jména zemřel roku 844. Zdejší král Muiredach mac Cathail zemřel v roce 867. V 9. století došlo ke změně ve výzdobě irských křížů. Nové kříže dostaly méně keltských propletenců. Hlavním ozdobným prvkem se staly tématické panely s biblickými výjevy. Tyto kříže sloužily jako obrázkové bible, ze kterých mohli číst v té době většinou negramotní poutníci. Byly patrně bohatě vymalovány. Kříž v Monasterboice je složen ze tří samostatných částí, patky, dříku s hlavicí a poklice. Patka má tvar komolého čtyřbokého jehlanu. Do dutiny v patce zapadá dřík s hlavicí. Na hlavici nasazená poklice má tvar domu se sedlovou střechou. Jde o ztvárnění tehdejšího irského kostela. Dům Páně tak symbolicky korunuje celý kříž. I střešní krytina je na něm pečlivě vytesaná. Na internetu je video s popisem kříže v angličtině, viz https://www.youtube.com/watch?v=bATayLNuHpE.

Na patce jsou dokola vyryta znamení zvěrokruhu. Výzdoba východní strany dříku začíná dole výjevy ze Starého zákona. Dřík je rozdělen na čtyři tématická pole. Dole je Adam s Evou pod stromem. Eva drží v ruce jablko. Napravo jsou další dvě postavy, Cain a Abel. Výše je scéna ze života Davida, nad ní Mojžiš jak udeřil do skály. V nejvyšším poli je svatá rodina v Betlému. Nad hlavou Jezulátka je hvězda. Napravo jsou Tři králové. Pod průsečíkem hlavice je svatý Michal s vahami posledního soudu. Ve váze je duše, ďábel se zespodu snaží váhu přetlačit na svou stranu. V průsečíku kříže zasedá Ježíš Kristus poslednímu soudu. V levé části břevna jsou spasené duše, které symbolicky hledí vstříc Ježíšovi. V pravé části břevna jsou zatracené duše, které jsou symbolicky od Ježíše odvráceny. Vidíme zde ďábla s vidlemi a čerta, jak cestou do pekla kope jednu zatracenou duši do zad. V horní části hlavice je Ježíš podepřený dvěma anděly. Výjev na poklici není identifikován.
Výzdoba západní strany dříku začíná dole dvěma kočkami a výše uvedeným dedikačním nápisem. Dřík je rozdělen na tři tématická pole. Nad kočkami a nápisem je Ježíšovo zatčení v Getsemanské zahradě. Výše je nevěřící Tomáš (nalevo), jak hledí Ježíši (uprostřed) na jeho díry ve dlaních. V nejvyšší části dříku posílá Ježíš apoštoly na cesty s jeho poselstvím (Matouš 10:1, 7-8). V průsečíku kříže je ukřižování Ježíše Krista. Andělé po obou stranách podepírají jeho hlavu. V pravé části břevna jsou vojáci u Ježíšova hrobu. Na poklici je vyobrazen Mojžíš, Aaron a Hur.
Na severní straně dříku jsou keltské propletence. Úplně dole se dva muži vzájemně tahají za vousy. V severním čele břevna je zesměšňování Ježíše Krista. Na poklici přináší vrána chléb svatému Pavlovi a Antonínovi. Na jižní straně dříku jsou keltské propletence. V jižním čele břevna si Pilát Pontský myje ruce. Na poklici je Ježíšův vjezd na oslu do Jeruzaléma.

Text: popis
7.11. 2024 - Pavel Semple

Zdroje
H. Richardson, J. Scarry, An Introduction to Irish High Crosses, Mercier Press, 1990, ISBN 0 85342 954 5
https://en.wikipedia.org/wiki/Muiredach%27s_High_Cross