Koncem sedmdesátých let začalo Okresní vlastivědné muzeum Ústí n.L. budovat skanzen lidové architektury v Zubrnicích. Počítalo se s využitím traťového úseku Velké Březno - Zubrnice jako muzejní železnice, která by dopravovala návštěvníky do skanzenu. Za tímto účelem muzeum obnovilo na nádraží v Zubrnicích manipulační kolej a provedlo opravu fasády staniční budovy.
O trať se začal starat Kroužek přátel železnice založený v roce 1980. Značné administrativní problémy a nezájem dotčených institucí způsobily, že na trať nevyjel žádný historický vlak. Dobrovolní pracovníci z řad železničářské veřejnosti se často dostávali do sporů s muzejníky a velmi často bylo následné opadnutí zájmu. Na přelomu osmsdesátých a devadesátých let je ještě zpracován megalomanský projekt na přeměnu malebného nádraží v železniční skanzen. Některé stavby byly zahájeny, avšak po převratu v roce 1989 ztrácí státní instituce zájem o trať zcela a tak přišly ke slovu soukromé iniciativy jako poslední naděje. V roce 1993 vzniklo občanské sdružení Zubrnická museální železnice (ZMŽ), které pokračuje v úsilí o privatizaci a obnovení trati do současné doby. K úspěšnějším rokům patří právě rok 1993, kdy byl zahájen zkušební muzejní provoz (29.května). První vlak do Zubrnic přivezl motorový vůz M 131.1405. Značný zájem si vynutil uspořádání dalších jízd v červenci a v srpnu. Ještě v říjnu trať krátce ožívá parní lokomotivou 423.009. Od 1.1.1994 je na trati provoz zastaven do vyřešení majetkoprávních vztahů s Českými drahami a orgány státní správy. Protože se jedná o zrušenou dráhu, nemůže být její veřejný provoz v souladu se zákonem o drahách 266/94 Sb. Příslušná jednání však může provádět vlastník nebo jeho zástupce - ČD. České dráhy nemají zájem o provozování trati, neboť předpokládají dokončení privatizace trati. V roce 1996 hrozilo lokálce odpojení od sítě v souvislosti s rekonstrukcí staničního zabezpečovacího zařízení ve Velkém Březně, nakonec však vzniklo úpravou vlastní kolejiště muzejní dráhy, které je se sítí spojeno kolejovou spojkou. Od roku 1997 provádí ZMŽ opravy železničního svršku na úseku V.Březno - Zubrnice. V roce 1998 byl kolejově dochovaný úsek velké Březno - Zubrnice - Lovečkovice (11 km) zapsán na seznam kulturních památek ČR.Text: historie
11.8. 2003 - web