Tříobloukový 200 m dlouhý a skoro 12 m široký železobetonový most s kubizujícími prvky od architektů Farského a Krohy byl vystavěn přes řeku Vltavu mezi Kralupami a městskou částí Lobečkem v letech 1926 - 1928. Most byl pojmenován po prvním československém prezidentovi. Z jeho tří oblouků je nejdelší ten prostřední nad řekou o rozpětí 80 metrů, a překonává za normálního stavu vody celý tok Vltavy. Zatímco dva postranní mají rozpětí po 60 metrech a mají funkci inundační. Vzhledem k hustotě dopravy na řece nebylo možné umístit pilíře mostu do řečiště, jsou tedy na obou březích a jejich základy dosahují až do hloubky 11 metrů. O výstavbu mostu se zásadně zasadil tehdejší starosta Kralup Vaníček, neboť přeprava přívozy mezi Kralupy a Lobečkem, který byl ke Kralupům připojen v roce 1921, byla v té době již nedostačující. Až do začátku druhé světové války se na mostě vybíralo mýtné. Během druhé světové války byly z Kralupské strany odstraněny dva žulové reliéfy s nápisy a reliéfem prezidenta Masaryka. Po válce se sem vrátily jen, ale jen nakrátko, na krátko, komunisté most přejmenovali na "Most osvobození" a desky opět odstranili. Na svém původním místě jsou desky opět od roku 1989 a most zase nese název Masarykův. Zásadní rekonstrukcí prošel most v roce 1997. Masarykův most je národní technickou památkou.
Text: popis
10.8. 2024 - Pavel Vítek
Zdroje
http://www.stredoceskevodnicesty.cz/dr-cs/26063-masarykuv-most-kralupy-nad-vltavou.html