Jedná se o jednodílný (bez předhradí) donjonový hrad (hrad který má donjon - obytnou věž - jako hlavní obrannou i obytnou stavbu).
Obdélný donjon zaujímá východní konec skalního suku. Vstup do něj se nachází v prvním patře, kde byl velký sál. Pod dřevěnou podlahou je tmavé přízemí, které bylo přístupné jedině z patra po žebříku (dnes nepřístupné). Sedlová střecha donjonu se původně nacházela přímo nad velkým sálem. Její krov byl přitom do sálu otevřený. Zdi donjonu střechu převyšovaly a chránily ji tak před útokem. Donjon byl v pozdější době zvýšen o druhé patro. Dnešní plochá střecha z 19. stol. je tak o jedno patro výš, než byla původně. Přístup na ochoz umožňuje původní chodba v síle zdi. Z ochozu se může návštěvník podívat dolů na střechu, která je ze všech stran krytá zdmi donjonu. Takto byly řešeny střechy na všech hradech v této části Evropy, vždy pod úrovní ochozu, nikdy nad ním! Toto řešení se pak promítlo do tudorské architektury 16. stol. a v podobě anglické tudorské gotiky bylo importováno také do našich zemí (např. Hluboká nad Vltavou). Na protějším severozápadním konci skalního suku se nachází zříceniny západního věžového paláce. Ten byl vestavěn do původního nároží obvodové hradby. Dosud stojí především jeho nádvorní východní zeď. Na vnitřním líci této zdi jsou v prvním patře patrné pozůstatky krbu a otvory po trámech dřevěné podlahy. Pozůstatky zbylých stran tohoto paláce a všech úseků obvodové hradby jsou již jen v přízemí. V severní části obvodové hradby jsou patrné dvě šachty latrín. Jedna sloužila strážím na ochozu hradby a druhá byla přístupná z nádvoří. Po výstavbě západního paláce se pak druhá z těchto latrín stala jeho součástí a byla přístupná z jeho přízemí. Přístup do hradu byl na severovýchodní straně, patrně po mostě nad příkopem vylámaným ve skále. Další příkop se nachází na jihozápadní straně skalního suku. Sedlem na západ od hradu prochází polní cesta, která je původní středověkou komunikací. Z ní pak vedla krátká odbočka do hradu. Pod hradem prochází údolím silnice A470, u níž je parkoviště. Výstup ke hradu je odtud krátký a nenáročný. Vede tudy také místní železniční trať, spojující severní pobřeží Walesu s městem Blaenau Ffestiniog. Jsou na ní dvě vlakové zastávky, Dolwyddelan a Roman Bridge, ve vzdálenosti méně než 2 km od hradu. Celá oblast je součástí národního parku Snowdonia. Přímo pod hradem se nachází kemp u farmy Bryn Tirion.Text: popis
6.4. 2013 - Pavel Semple
Zdroje
( Richard Avent, 'Dolwyddelan Castle, Dolbadarn Castle, Castell y Bere', CADW, MWL Print, 2004)