Most otevřený dne 9. srpna 1936 je dodnes nejvýznamnějším objektem tohoto druhu na území města. Smělá konstrukce horních oblouků, která nese výrazně vyklenutou mostovku, se stala symbolem používaným často ke zkratkovitému popisu celého Ústí.
Benešův most
Pohled ze železničního mostu
© Jiří Cukr, 04/2010

Most vede z Předmostí na ústeckém (levém) břehu na třídu Národního odboje na střekovském (pravém) břehu Labe. Od centra města (resp. hlavního nádraží) je vzdálen několik minut pěšky.

Ivan Grisa, 10.6. 2008
 1.9 min
Ikona Most spojuje křižovatku Předmostí na ústecké a třídu Národního odboje na střekovské straně. Je nesen dvěma pilíři, stojícími těsně při labských březích. ...
10.6. 2008, Ivan Grisa

Na nich spočívá nýtovaná ocelová konstrukce, skládající se ze dvou nosných oblouků s 21 stojkami v každém z nich (s roztečí 5,15 m) a devíti horními příčníky mezi nimi (u 3., 5., 7., 9., 11., 13., 15., 17. a 19. páru stojek), konstrukce mostovky, nosníků a zábradlí chodníků. Rozteč mezi pilíři činí 123,6 m a byla ve své době největší na československém území. Otvory mezi opěrami a poříčními pilíři jsou kolem 30 m široké (vzdálenost mezi ústeckou opěrou a osou sousedního pilíře je 30,332 m, na pravém břehu 30,357 m). Celková délka mostu činí 184,289 m, šířka mezi zábradlími chodníků 17,35 m (z toho vozovka 9,68 m). Chodníky jsou volně průchozí v šířce 2,10 m, zbytek jejich plochy zabírají stojky a prostory mezi nimi. Vlivem stísněných komunikačních poměrů na ústeckém předmostí je mostovka silně vyklenutá. V nejnižším bodě (napojení na ústeckou opěru) činí nadmořská výška povrchu vozovky 141,631 m, ve vrcholu oblouku pak 145,000 m, směrem na Střekov opět klesá (141,200 m na střekovské opěře). Důvodem byla nutnost zajistit optimální splnění všech okrajových podmínek: dostatečná světlá výška podjezdu pod tratí Praha – Děčín, zachování železničního průjezdného profilu na bývalé vlečce do přístavu (dnes Přístavní ulice) a vytvoření volné výšky nad Labem umožňující plavbu i za vysoké vody. Mostovka je tvořena příčníky, prodlouženými až k vnějším okrajům chodníků, a podélnými nosníky z profilů tvaru „I“. Je vyplněna betonem, silná 14,5 cm (mimo příčníky). Původně byla kryta borovými špalíky. V podélné ose mostu vedla dvoukolejná tramvajová trať. Původní osvětlení chodníků obstarávaly lampy vysunuté nad ně ve výšce 4 m na konsolách umístěných nad 1. a 21. stojkou (na nosném oblouku), dále na 5., 7., 9., 11., 13., 15. a 17. stojce, osvětlení vozovky pak lampy zavěšené na 2., 5. a 8. příčníku a dvě dvojice vysokých sloupů na vjezdech na most..

10.6. 2008 Ivan Grisa
dle fondů Archivu města Ústí nad Labem
 7.5 min
Ikona Benešův most v Ústí nad Labem
Vznik prvního výhradně silničního mostu přes Labe na dnešním území města byl velmi zdlouhavý a komplikovaný. Od prvních úvah z roku 1908 bylo hlavním problémem zajištění finančních prostředků. ...
10.6. 2008, Ivan Grisa

V roce 1926 byla úvodním projektem definitivně určena poloha, v níž bude most stát. Zároveň byl ustaven ze tří zástupců města, tří zástupců tehdy samostatného Střekova a tří zástupců okresní správní komise výbor pro jeho výstavbu. Na přelomu let 1926–27 byl městským stavebním úřadem vypracován další stupeň projektu, který od poloviny roku 1927 procházel veřejným a vodoprávním řízením. Na jejich základě vypracoval v první polovině roku 1928 prováděcí projekt profesor pražské německé techniky Dr. Ing. Josef Melan (1853 – 1941). Definitivní schválení orgány státní správy bylo získáno až na jaře 1931. Dnem 1. července 1931 byla vyhlášena první veřejná soutěž, obeslaná 14 nabídkami, na kterých se podílelo celkem 24 firem. Po jejím uzavření dne 4. září téhož roku vybírala komise, složená ze zástupců obou obcí, projektanta a profesora Beyera z Drážďan, nejvýhodnější z nich. Výsledný výběr – konsorcium vedené firmou Ways & Freitag z Frankfurtu nad Mohanem – narazil na odpor ministerstva veřejných prací. To vedlo k opakování soutěže, ze které v polovině roku 1933 vyšly vítězně firmy Pittel & Brausewetter a Köhler & spol. (spodní stavba), Vítkovická důlní a železářská společnost (oblouky, stojky, horní příčníky), Bratři Prášilové (příčníky mostovky) a Georg Schicht (podélné nosníky, zábradlí). Výstavba byla zahájena dne 18. 1. 1934 komisionálním převzetím staveniště. Vlastní práce, zahájené 26. 3. téhož roku, byly po 16 dnech přerušeny velkou vodou. Od 30. 4. byla zahájena montáž kesonové komory o rozměrech 6 x 20 m, s tloušťkou stěn 1 m a výškou pracovní komory 2,2 m. Její celková hmotnost činila 37,5 t. Hloubení základů pilířů bylo provedeno ve dnech 17. 5. – 18. 6. 1934 (střekovský břeh), respektive 13. 8. – 15. 9. 1934 (ústecký břeh) pomocí ocelového kesonu. Základové komory dosáhly hloubky více než 10 m pod nulovou hladinou Labe (134,74 m n. m. – Jadran). Pilíře byly vybetonovány a obezděny kvádry ze slezské žuly. Ve stejné době byla upravena přilehlá část levého labského břehu a zbořena část starých městských jatek (v místě dnešního sjezdu z mostu do Přístavní ulice). Práce plánované pro rok 1934 byly ukončeny dne 15. 12. t. r. Zatím převážně zemní práce znamenaly přemístění 3350 m3 zeminy (z toho 2000 m3 tlakovým vzduchem). Pro výstavbu opěr a pilířů bylo spotřebováno 4000 m3 betonu a 360 m3 žulových kvádrů. V následující zimě výrobci dodali ocelové prvky vlastního mostu a podjezdu pod pražskou tratí. Celková hmotnost ocelových prvků mostu činila 1760 t. Jejich montáž začaly samotné Vítkovické železárny koncem května 1935 opět na střekovské straně. Montáž mohla začít až po poklesu vodního stavu, kdy bylo možno postavit dřevěnou konstrukci, která ocelové prvky podepírala (pod každým budoucím příčníkem byla postavena dřevěná vzpěra, celková spotřeba dřeva činila 1200 m3). Nad 30 m širokým otvorem ponechaným pro plavbu byly instalovány dvě ocelové příhradové konstrukce. Pro montáž jednotlivých prvků byl na střekovském předmostí sestaven elektrický kolejový jeřáb s portálem o šířce 16 m a výšce 19,5 m. Nejtěžším kusem, který během montáže zvedal, byl nosník o délce 18,35 m a hmotnosti 13 t. Před uložením konstrukce mostního pole mezi opěrou a pilířem na ústeckém břehu byla v létě 1935 v délce 300 m přeložena přístavní vlečka, přičemž byla kolej nejdále od Labe zkrácena od dnešního nádraží Ústí n. L. západ pouze před nový most. Úpravu provedly firmy Wähner & Co. z Ústí a Orenstein & Koppel. Pro uvolnění budoucího Mostního náměstí (dnes Předmostí) byla zbořena bývalá továrna firmy Klepsch v jeho východní části (proti dnešní poště a budově policie). Do 20. září téhož roku byl nosný oblouk smontován s tím, že díly byly provisorně sešroubovány. Následující měsíc bylo upevněno pneumatickými kladivy 140 000 nýtů, díky čemuž mohlo být od 25. října odstraňováno provisorní bednění a pomocné ocelové mosty nad trvale průjezdným úsekem Labe. Započaté betonování a isolace mostovky musely být pro mrazy zastaveny a pokračovalo se v nich až od jara 1936. To odsunulo spolu s problémy s výkupem a demolicemi domů na obou předmostích otevření mostu, původně plánované na květen 1936. Nátěrové a isolační hmoty dodaly ústecké firmy Carl Dürschmidt a Anton Seiche, nátěry provedla rovněž místní firma Král & Wondrak. Pod mostovkou byla osazena pojízdná lávka pro kontrolu a opravy. Na jaře a v létě 1936 byly upravovány navazující komunikace na obou březích. Vzhledem k průtahům s vykoupením byl objekt bývalé Löwyho tiskárny (nároží Hrnčířské a bývalé Nádražní ulice) odstraněn až v roce 1937. Zatěžkávací zkouška byla provedena dne 27. července 1936. Na most vjelo osm souprav motorových tramvajových vozů s vlečnými nákladními vozy, tramvajový kropič, jeden deseti a jeden osmnácti tunový parní válec. Zkouška proběhla bezzávadně. Proto mohl být v neděli 9. srpna 1936 most slavnostně otevřen. Na návrh tehdejšího ústeckého starosty Leopolda Pölzla byl pojmenován „Most presidenta Dr. Edvarda Beneše – Präsident Dr. Edvard Beneš Brücke“, bronzové reliéfní tabule s tímto pojmenováním, oběma městskými znaky a datem otevření byly upevněny na prvních horních příčnících (ve směru od vjezdů na most). Vzhledem k dlouhé době projekce a výstavby došlo k problémům při jejím financování. Centrální banka německých spořitelen v ČSR se dostala vlivem světové hospodářské krise pod nucenou správu a nemohla poskytnout chystaný úvěr ve výši 20 milionů Kč za původních značně velkorysých podmínek. Proto bylo nezbytné vybírat na mostě mýto, které by pomohlo jej splácet. Tento stav trval do podzimu roku 1938, kdy nová správa města rozhodla, že mýto bude zrušeno. Zároveň byl v tomto období přejmenován na „Hermann Göring Brücke“ (most Hermanna Göringa). Most naštěstí bez úhony přežil II. světovou válku. Dne 31. července 1945 na něm došlo k protiněmeckým násilnostem, vyprovokovaným výbuchem muničního skladu v Krásném Březně (zřejmě úmyslně provedeným s cílem podobný incident způsobit). V tomtéž roce se vrátil ke zjednodušené versi původního názvu, odpovídající dnešnímu. V roce 1952 byl na památku řeckého komunistického partyzána, popraveného během tamní občanské války, přejmenován na „most Nikose Belojannise“. Od 30. 9. 1968 byl zastaven provoz tramvajové trati na Střekov. V rámci likvidace kolejového svršku byly o několik let později původní borové špalíky nahrazeny živičným krytem. Most byl při té příležitosti nově natřen a opatřen novým osvětlením, doplňovaným v rámci nastupující „normalizace společnosti po krizových letech“ pestrobarevnými žárovkami při příležitostech různých výročí, které mu dodávaly vzhledu pouťové atrakce. V souvislosti s politickými změnami po listopadu 1989 byl v následujícím roce mostu vrácen název z let 1945–52. Zároveň se začala připravovat jeho důkladná rekonstrukce, která měla zabránit již zjevnému chátrání hlavních nosných prvků. Od jara 1994 byl most po částech rekonstruován úplným odstrojením ocelových prvků, jejich obnovou spojenou s důkladnou konservací moderními hmotami. Vzhledem k nutnosti maximálního zachování provozu byla vozovka opravována po třetinách šířky a vždy byl schůdný alespoň jeden chodník. K úplné uzavírce došlo pouze v sobotu 10. září 1994, když byl pokládán definitivní živičný koberec. Na most bylo osazeno nové osvětlení a u pravého chodníku z obou stran pamětní desky s portrétem E. Beneše a stručným textem o historii mostu. Od roku 1998 již není most Dr. E. Beneše jediným silničním spojením obou labských břehů v Ústí, zůstává však stále významným prvkem městského komunikačního systému..

10.6. 2008 Ivan Grisa
podle fondů Archivu města Ústí nad Labem

Komentáře

Ústecký kraj,  Ústí nad Labem  (UL), Ústí nad Labem

Místa v okolí

 Ústí nad Labem
 kombinovaný most
 železniční most
 Mariánský most
 Větruše
 městské museum
 městské divadlo
 popraviště
 městské lázně
 ZOO Ústí nad Labem
 nemocnice
 Erbenova vyhlídka
 Masarykova zdymadla
 Střekov
 Nová Ves
 Klíšský dvůr
 kostel sv. Floriána
 Krásné Březno
 Vrkoč
 Vaňovský vodopád
 evangelický kostel
 kostel sv. Josefa
 kostel sv. Josefa
 Svádov
 Střížovický vrch
 kostel sv. Václava
 Nový zámek Trmice
 kostel sv. Mikuláše
 kaple Panny Marie
 obecní studna
 Chotkovská hrobka
 kostel sv. Václava
 Varta
 Blansko
 Habrovice
 křížek U Jánika
 Mojžíř
 Velké Březno
 Kozí vrch
 Velké Březno
 Milada
 kostel sv. Martina
 průmyslový vodovod
 Lucemburkův kopec
 radnice
 boží muka
 kostel sv. Barbory
 Přemyslův pomník
 Tašov
 evangelický kostel
 Velké Březno
 Hliňany
 Varhošť
 Jubilejní pomník
 bývalá pošta
 Radejčín
 Pruský pomník
 Chlumec
 kostel sv. Havla
 kostel sv. Václava
 silniční most
 kostel sv. Mikuláše
 kamenný most
 kostel sv. Václava
 Pieta
 Leština
 kostel sv. Matouše
 Ruský pomník
 Císařská rozhledna
 hromadný hrob
 Francouzský pomník
 Libochovany
 Juchtová kaple
 kostel sv. Josefa
 kostel sv. Pia V.
 Hlinná
 kostel sv. Apolináře
 pomník Hanse Kudlicha
 Libouchec
 Panna
 Kamýk
 Kamýk
 kaple sv. Prokopa
 Kamýk
 hrobka rodiny Botschen
 kostel sv. Martina
 Chlumecká kaple
 Jílové
 Paradies
 hradiště Hrádek
 Těchlovice
 Kyšperk
 kostel sv. Kateřiny
 Kalvárie
 Bílé stráně
 Zubrnice
 Velvěty
 kaple sv. Václava
 Kalich
 kostel sv. Mikuláše
 kostel sv. Vavřince
 Oparno
 kamenolom
 sloup sv. Kříže
 Schönstein
 kostel sv. Mikuláše
 Vrabinec
 Buková hora
 Velké Žernoseky
 Starý dvůr
 kostel sv. Prokopa
 Třebušín
 Bílý Újezd
 Vraty (Rattenstein)
 Doubravská Hora
 koncentrační tábor
 kostel sv. Anny
 kostel sv. Anny
 kostel sv. Václava
 Mostka
 Žitenice
 vila Pfaffenhof
 kostel sv. Ducha
 Radobýl
 židovský hřbitov
 Krupka – MPZ
 Velemín
 Krásný Les
 Milešovka
 Krupka
 Velemín
 kostel sv. Martina
 křížek u cesty
 katovna
 kostel sv. Vavřince
 Lovoš
 Tiské stěny
 kostel sv. Vojtěcha
 Litoměřice
 Jezuitská hvězdárna
 Měšťanský pivovar
 hrob rodiny Sanderovy
 Hradiště
 Lbín
 bašta Baba
 dům U Zlaté kotvy
 evangelický kostel
 kašny s delfíny
 historické sklepy
 dům č. p. 41
 kaple sv. Wolfganga
 morový sloup
 dům U Pěti panen
 Diecézní muzeum
 městské opevnění
 kostel sv. Václava
 štola Starý Martin
 městský špitál
 socha sv. Vavřince
 Hadí lázně
 kostel sv. Jiří
 dům U Černého orla
 kapitulní konzistoř
 proboštství
 kanovnické domky
 stará radnice
 dům Kalich
 barokní mlýn
 dům U Zlaté hvězdy
 dům U Modrého hroznu
 dům Dvojče
 Máchova světnička
 Městská věž
 kostel Všech svatých
 socha sv. Anny
 kostel sv. Mikuláše
 kostel sv. Vavřince
 železniční tunel
 kostel sv. Martina
 Milešov
 Tyršův most
 Bynov
 Ploskovice
 Ostrý
 kostel sv. Václava
 Litýš
 fara Býčkovice
 Velký Chlum
 ovčí můstek
 Špičák
 kostel sv. Vavřince
 socha sv. Prokopa
 evangelický kostel
 hlavní nádraží
 synagoga
 Podmokly
 Podmokly
 ZOO Děčín
 železniční most
 Staroměstský most
 Pastýřská stěna
 řetězová lávka
 kaple
 Děčín
 Tyršův most
 Velký Újezd
 bývalá radnice
 Zahořany
 Štěpánovská hora
 vila Waldstein
 kostel sv. Vojtěcha
 starokatolický kostel
 kostel sv. Matouše
 Encovany
Základní informace místa
ID místa: 6337
Typ místa: most
Stav místa: zachovalý
Přístupnost: volně přístupno
Uveřejněno: 29.6.2008
Pokud se Vám vložené informace nelíbí nebo jste nalezli chybu, je možné ji opravit.
Upravit, vložit informace

Naposledy navštívené

reklama