Původně gotický hrad byl postaven v 60. l. 13. stol. Přemyslem Otakarem II. Po požáru r. 1592 ponechán chátrání. V l. 1726-27 přestavěn na solnici. Později sídlem městského úřadu, školy, knihovny a od r. 1931 muzea, které postupně zabralo celou budovu. Rekonstrukce v l. 1992-1998.
Chodský hrad
© Luděk Pitter 07/2004

Chodský hrad byl založen s městem v letech 1262 - 1265 Přemyslem Otakarem II. Byl sídlem královských purkrabí, kteří odtud spravovali oblast. Na počátku 16. stol. hrad poničil požár a od té doby chátral. Roku 1592 byl hrad znovu zasažen ohněm při velkém požáru města a zbyly z něj jen rozpadající se trosky. V letech 1726-1727 byla na místě ruiny vystavěna solnice s věží (dolní část je pozůstatkem původní hlásné věže), kterou měl projektovat slavný architekt Kilián Ignác Dientzenhofer. Po požáru r. 1822 byla solnice při opravě stavebně upravena. Solnice začala od 2. třetiny 19. století sloužit jako sídlo městského úřadu. Od r. 1850 zde byla škola. Od přelomu 19. a 20. století se objekt stal sídlem městské knihovny, od r. 1931 muzea, které, postupným rozšiřováním expozic, v průběhu času zabralo celou budovu.

Roku 1992 byla zahájena rekonstrukce hradu, kterou nešťastně - krátce před dokončením - přerušil r. 1995 požár. Rekonstrukce se tak protáhla až do r. 1998. R. 1999 se muzeum znovu otevřelo veřejnosti.

E.H. podle http://www.muzeum-chodska.com; Ilustrovaná encyklopedie českých hradů, Tomáš Durdík, Libri 2009, 23.3. 2013
Ikona Chodové
Chodové byli usazeni českými panovníky na Domažlicku, aby chránili zemské hranice a královský hvozd. Vyzbrojeni čakany chodili po stezkách, vedoucích pomezními lesy, a dbali, aby nikdo nepovolaný nekácel lesy a nelovil zvěř. ...

Hrozilo-li válečné nebezpečí, podávali zprávu o něm dále dovnitř země a zdržovali nepřítele tím, že na cestách zřizovali záseky. Poněvadž měli na svém praporu namalovánu psí hlavu, přezdívali jim jejich nepřátelé „Psohlavci“. Jejich heslem bylo:

„Pro vlast a krále na stráži stále!“

Chodové byli lid svobodný, podřízený toliko knížatům, později pak králům. Kdykoliv zavítal vládce země do kraje, očekávali ho ve zbrani pod svým praporem a uctívali ho soudkem medu. Za svoji službu požívali mnohých výsad, jichž postrádalo ostatní selské obyvatelstvo, poddané šlechtě. Směli volně používati potřebného dříví z královských lesů, mohli v nich svobodně loviti a v potocích chytati ryby. Celý širý hvozd jako by byl jejich vlastním majetkem. Bylo však jen málo let, kdy mohli užívat v klidu těchto práv a oddávati se pokojné rolnické práci. Boje, které se odehrávaly na hranicích, stihly je nejednou těžkou ranou. Roku 1373 vpadli na Chodsko Bavoři a spálili většinu chodských vesnic. Za husitských válek se Chodové přiklonili na stranu Žižkovu. Museli sváděti těžké boje s pány ze Vamberka, jimž později – za císaře Ferdinanda I. – byli dáni v zástavu, z níž se jim podařilo vyplatiti teprve r. 1572. Za císaře Rudolfa II., který potřeboval peněz, byli znovu zastaveni – tentokráte Domažlickým, s nimiž pak vedli dlouholetou při o svou nezávislost a svá stará práva, zaručená jim majestáty českých panovníků. Poklesnutím významu Chodů jako strážců hranic spěla stará chodská sláva k zániku a Chodům nastal těžký, marný boj o uchování jejich výsad a práv. Nerovný, osudný byl boj, který zdvihli proti cizáku Lamingerovi. Ten koupiv Chody neuznal jejich privilegií, počal je nutiti k poslušnosti ukládal jim těžkou robotu. Hrdý, nepoddajný chodský lid nesehnul však pokorně šíji před tyranským pánem, jenž se ho proti právu zmocnil. Bouřil se, skrýval pečlivě „majestáty“, jež vrchnost násilím na něm vymáhala. Doufal pevně, že jeho svatá práva zvítězí a že mu bude svoboda navrácena. Roku 1692 se Chodové odhodlali nastoupiti cestu odboje. Vyslali k císaři deputaci, která tlumočila jejich stížnosti, a když obdrželi zprávu, že byla císařem vlídně přijata, domnívali se, že mají v něm svého zastánce. Proto odepřeli Lamingerovi choditi dále na robotu. Laminger si stěžoval u krajského hejtmana a ten sezvav Chody na trhanovský zámek oznámil jim, že jejich „majestáty“ neplatí a že je stihnou přísné tresty, budou-li se nadále protiviti své zákonné vrchnosti.-

Chodové neposlechli. Setrvali vzdorně na svých právech, i když byly před očima jejich zástupců rozstříhány a spáleny jejich pergameny. Teprve vojsko, vypravené proti nim, potlačilo krvavě vzpouru. Chodové museli slíbiti vrchnosti poddanství a zavázati se k „věčnému mlčení“. Jejich vůdcové, pokud nepadli v boji, byli krutě potrestáni. Nejvýmluvnější z nich, Jan Sladký ze vsi Oujezda, podle statku zvaný Kozina, který byl pokládán za nejnebezpečnějšího rebela, byl uvězněn v Plzni a odsouzen k smrti. Za přítomnosti 68 chodských rodin, jež byly schválně na rozkaz Lamingerův dopraveny do Plzně, aby byly svědky Kozinovy popravy, byl oběšen v Plzni dne 28. listopadu 1695. Pověst vypravuje, že jda na smrt zvolal na Lamingera, jehož jméno pozměnil lid pro snazší výslovnost v Lomikara:

„Lomikare, volám tě na Boží soud! Do roka a do dne shledáme se spolu na věčnosti!“

Od té doby prý Laminger ztratil všechnu svoji veselost. Po roce, aby dokázal, že se nijak neleká Kozinovy hrozby, uspořádal na svém zámku hlučnou hostinu. Rozveselil se, zavolal zpupně:

„Kozino, Kozino, špatný proroku! Rok již minul a dodnes jsme se spolu neshledali!“

Sotvaže dořekl, zvrátil se nazad a padl mrtev do křesla. Tak se splnila kletba neprávem popraveného Koziny. Lid jej od té doby uctíval jako světce a nosil po staletí na znamení smutku černé stužky na kloboucích. Mohutný pomník Kozinův na Hrádku opodál Oujezda připomíná Chodům i celému národu statečného obhájce chodských práv.

27.11. 2002 Josef Pavel, Pověsti českých hradů a zámků.
Ikona Jak don Huerta vyhrál sázku
Domažličtí stejně jako Chodové přidrželi se víry podobojí a za českého povstání se přidali k odbojným českým stavům. Za to je stihly značné pokuty. Po vítězství na Bílé hoře – podobně, jak se dělo všude v Čechách – jim bylo nařízeno, aby se zřekli husitské víry a vrátili se v lůno církve římské. ...

Přibík Jeníšek, císařský podkomoří, se horlivě přičiňoval, aby se odpřisáhli kalicha, leč jeho úsilí se míjelo cílem. I stěžoval si ve shromáždění svých přátel na zatvrzelé měšťany domažlické a prohlásil: „Pět set dukátů vyplatím tomu, kdo dokáže, aby zakrátko přijali víru katolickou.“

Don Martin Huerta, jeden z cizáckých pobělohorských katanů českého národa, který byl tenkrát přítomen poradě, chopil se těch slov. „Slyšeli jste,“ bral si přítomné za svědky, „co dává pan podkomoří v sázku. Nuže, těch pět set dukátů bude patřiti co nejdříve mně.“

Don Huerta nebyl vybíravý ve volbě prostředků, které ho vedly k cíli. Sebral kompanii vojáků, vtrhl s nimi do Domažlic a ubytoval je tu po domech. Některým radním pánům přidělil po dvaceti, jiným po deseti, měšťanům po pěti, po dvou – podle toho, jaký kdo zastával úřad a kolik měl majetku. Žoldnéři, samý otrlý, surový lid, měli dovoleno počínati si v domech, kde byli ubytováni, jako doma a bráti si, čeho se jim zachce. Měšťané, odíraní a trýznění zpustlou soldateskou, přicházeli k veliteli, ubytovanému v chodském hradě, nejdříve se stížnostmi, pak se žádostí a nakonec s úpěnlivou prosbou, aby jich zbavil nesnesitelného břemene, od něhož jim i jejich rodinám hrozí úplná zkáza. Huerta je odbýval stále stejně zatvrzele:

„Dokud se neodřeknete své kacířské víry, dotud nevytáhne vojsko z vašich domů a neopustí Domažlic!“

Což jiného zbývalo měšťanům, přivedeným na pokraj záhuby a zoufalosti, nežli zapřít své přesvědčení a býti Huertovi po vůli? Poddali se, vrátili se do církve římské. Přibík Jeníšek musel chtě nechtě vyplatiti Huertovi sázku. Sám nebyl šelma o nic lepší, nežli krutý tyran Huerta. Pět set dukátů, o něž byla ochuzena jeho pokladna, museli mu nahraditi Domažličtí, jimž uložil právě tak velikou pokutu.

27.11. 2002 Josef Pavel, Pověsti českých hradů a zámků.

Komentáře

Plzeňský kraj,  Domažlice  (DO), Domažlice

Místa v okolí

 Domažlická věž
 Havlovice
 Tuhošť
 Kubíčkova skála
 kostel sv. Vavřince
 akvadukt u Hadrovce
 gloriet Klobouk
 Ždánov
 Trhanov
 kostel sv. Jiří
 Kout na Šumavě
 fara
 Nahošice
 venkovská usedlost
 Blížejov
 Stará pošta
 kostel sv. Martina
 Rýzmberk
 Přívozec
 Šibeniční vrch
 Příkopy
 Výhledy
 synagoga
 Lštění
 stará přádelna
 kostel sv. Mikuláše
 Horšovský Týn
 kaple sv. Václava
 Vdovský dům
 Kdyně
 Chotiměř
 Nový Herštejn
 Annaburg
 kostel Všech svatých
 kostel sv. Anny
 Vachatovo
 Kanice
 Netřeby
 Čerchovské hvozdy
 Koráb
 Osvračín
 Poběžovice
 kostel sv. Mikuláše
 Osvračín
 Kurzova věž
 Květkovice
 židovský hřbitov
 Ruchomperk
 Puclice
 Chocomyšl
 Úsilov
 Tasnovice
 kostel sv. Vavřince
 Tasnovické hradiště
 židovský hřbitov
 židovský hřbitov
 vyhlídková plošina
 Mutěnín
 Hostouň
 Lacembok
Kontaktní informace
Muzeum Chodska v Domažlicích
Chodské náměstí 96
344 01 Domažlice
Tel: +420 379 776 009
http://www.muzeum-chodska.com/
muzeum@muzeum-chodska.com
Základní informace místa
ID místa: 1318
Typ místa: hrad
Stav místa: zachovalý
Přístupnost: v návštěvních hodinách
Uveřejněno:
Pokud se Vám vložené informace nelíbí nebo jste nalezli chybu, je možné ji opravit.
Upravit, vložit informace

Naposledy navštívené

reklama